Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

V pátek dne 27. června uplyne 90 let od chvíle, kdy naše katedrála hostila ve své době naprosto přelomovou a dnes bohužel již téměř zapomenutou událost, jejíž skutečný význam zůstává zejména s ohledem na následující vývoj československých dějin nedoceněn. Předcházelo jí půlhodinové vyzvánění zvonů všech kostelů v Československu, když v 18 hodin do pražské katedrály vstoupil pařížský arcibiskup Jean kardinál Verdier, papežský legát zastupující papeže Pia XI. na Prvním celostátním sjezdu katolíků československých. Ten zde pronesl zahajovací proslov a pražský arcibiskup Karel Kašpar přečetl v šesti jazycích národů československého státu pověřovací bulu papeže a jeho požehnání.

Třídenního programu se v Praze následně zúčastnilo na půl milionu československých katolíků různých národností. Svým rozsahem a významem se jednalo o akci ne nepodobnou první návštěvě papeže v Československu o 55 let později, kdy na pražské Letenské pláni papež Jan Pavel II. sloužil mši svatou pro půl milionu věřících, a zároveň se akce aktivně zúčastnili představitelé československého státu. Papežský legát před zahájením sjezdu v naší katedrále dokonce odcestoval vlakem do Lán, kde byl uvítán Janem Masarykem a následně se setkal i s Tomášem G. Masarykem, kterému v té době zbýval již poslední půlrok v úřadu prezidenta ČSR a poslední dva roky života. Zvláště se při sjezdu angažoval tehdejší ministr zahraničí Edvard Beneš a měl při tom i podporu vlády vedené Janem Malypetrem. A to znamenalo v době tzv. První republiky skutečně dost zásadní zvrat, neboť vztah římskokatolické církve a československého státu byl původně od samého začátku velmi napjatý a vygradoval až k otevřenému nepřátelství.

 

Arcibiskup Kašpar hovoří na sjezdu

 

První zásadní trhliny dostal tento vztah hned na samém začátku dne 3. listopadu 1918, kdy byl na Staroměstském náměstí stržen Mariánský sloup. Vrcholem roztržky pak byla tzv. Marmaggiho aféra, kdy papežský nuncius v roce 1925 opustil Československo. V tom roce došlo ke zrušení svátku svatého Jana Nepomuckého, jeho nahrazení památným dnem Jana Husa a vyvěšení husitských praporů na Pražském hradě. Až o dva roky později pak došlo k uzavření modu vivendi mezi Svatým stolcem a Československou republikou. Mladý československý stát si původně ani nevěděl příliš rady s naší katedrálou a korunovačními klenoty českých králů, které jsou v ní uložené. Jednalo se o nejvýznamnější symboly království, se kterými se nová republika nejprve neuměla ztotožnit. Přesto později začala toto dědictví přijímat opatrně za své a nakonec se i částečně podílela na dostavbě našeho chrámu. Pořízení nádherné vitráže Stvoření světa od Františka Kysely, která vyplňuje rozetové okno v západním průčelí, například zafinancovalo právě československé ministerstvo školství a národní osvěty. Dnes se již na tradice Zemí koruny české oficiálně odkazuje ve své preambuli i samotná ústava České republiky a korunovační klenoty, uložené v naší katedrále, jsou vnímány patrně jako nejvýznamnější symbol i soudobé české státnosti.

 

Mše svatá na závěr sjezdu na Svatováclavském náměstí

 

Skutečně zásadního bodu obratu ve vztazích církve s československým státem se podařilo docílit až našemu poslednímu knížeti-arcibiskupovi Karlu Kašparovi, kterému zřejmě tento úspěšný sjezd zásadním způsobem napomohl ke jmenování kardinálem téhož roku. Sbližování církve s československým státem však brzy přerušila jeho likvidace po obsazení Německou říší a II. světová válka, kdy bylo zavražděno i mnoho kněží včetně několika našich kanovníků. Vývoj událostí po roce 1948 pak uštědřil vztahům církve s československým státem další ránu a vedl k systematické likvidaci církevních struktur, věznění a vraždění duchovních i laiků.

K navázání dobrých vztahů Svatého stolce s Československem napomohl také nepříznivý vývoj v sousední Německé říši, kde začala být po nástupu nacistického režimu katolická církev pronásledována. V tomto světle se předválečné Československo stalo viditelným ostrovem náboženské svobody a tento celostátní sjezd pak byl velkou manifestací jednoty obyvatel katolického vyznání různých národností, české, německé, slovenské, maďarské, polské i všech ostatních národů žijících na území republiky. Kromě pařížského arcibiskupa se ho zúčastnili i další významní zahraniční hosté, například polský kardinál August Hlond a vídeňský arcibiskup Theodor kardinál Innitzer, rodák z Českého království.

Vrcholem sjezdu se pak stala večerní bohoslužba v sobotu 29. června, která se konala na Václavském náměstí u improvizovaného oltáře před sochou svatého Václava, nad kterým byl vztyčen 30 metrů vysoký kříž ze železa, osvětlený neonovým světlem. Ten byl pak přemístěn na Petřín vedle Strahovského kláštera, v roce 1950 však byl bohužel zlikvidován.

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Přinášíme informace o výstavu těla, mši svaté i pohřebních obřadech nad Dominikem kardinálem Dukou, který zesnul v úterý 4. listopadu ve tři hodiny ráno. Nechť mu dá Bůh účast  na svých zaslíbeních. 

  • Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Na konci září přijal papež Lev XIV. rezignaci Mons. Václava Malého na úřad pomocného biskupa pražského. Otec Malý se zároveň rozhodl rezignovat na funkci probošta Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze. Novým proboštem byl zvolen Mons. Zdenek Wasserbauer, pomocný biskup pražský a kanovník Metropolitní kapituly. Jeho volba byla potvrzena i arcibiskupem pražským Mons. Janem Graubnerem.  

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Jak už bývá v Evropě obvyklé, biskupové a často i kanovníci katedrálních kapitul bývají ukládáni k poslednímu odpočinku v hrobkách umístěných přímo v jejich katedrálách. Pražští arcibiskupové jsou pak v dnešní době jedinými lidmi, kteří jsou až dodnes v naší katedrále skutečně pohřbíváni. Nalezneme je v ní na různých místech.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Nejen knížata, králové a císařové, ale i členové významných šlechtických rodů byli v průběhu staletí v naší katedrále pohřbeni. O některých zajímavých osobnostech z jejich řad přinášíme tento článek. Ne všechny hroby se zde dodnes dochovaly. O některých osobnostech víme, že byly v katedrály pohřbeny, ale již nejsme schopni určit, kde přesně se jejich hroby nacházejí. Významným šlechtickým rodům pak patřily některé kaple v chórovém ochozu nebo bočních lodích, které zároveň nesou své zasvěcení. Tyto kaple pak označujeme jejich zasvěcením konkrétnímu světci a zároveň přívlastkem podle daného rodu, který v té či oné kapli má obvykle i svoji hrobku. A tak kapli sv. Ondřeje nazýváme také kaplí Martinickou, kapli sv. Marie Magdaleny kaplí Valdštejnskou, kapli sv. Anny kaplí Nostickou a v kapli sv. Zikmunda pro změnu nalezneme hrobku Černínů z Chudenic.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Liturgický rok se blíží ke svému závěru a jeho poslední měsíc je tradičně spojen s Památkou všech věrných zemřelých, která v liturgickém kalendáři připadá na 2. listopadu. Návštěvy hřbitovů a hrobů našich blízkých se však obvykle protáhnou i na další dny a týdny, které na tento den navazují a vžil se pro ně lidový název dušičkové období. Nezřídka byly hřbitovy zřizovány okolo kostela a nejinak tomu bylo v případě naší katedrály. Stavba gotického dómu, která začala od poloviny 14. století nahrazovat předchozí románskou baziliku, však pozřela i toto pohřebiště a náš kanovník Beneš Krabice z Weitmile, třetí ředitel stavby katedrály, například přesunul hroby pražských biskupů do chórového ochozu nové stavy, kde se nacházejí před hrobem sv. Víta dodnes.

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení