Requiem za našeho arcibiskupa Dominika

Requiem za našeho arcibiskupa Dominika

„Tobě přísluší chvála, Bože, na Sionu! A Tobě se splní slib v Jeruzalémě! Vyslyš modlitbu mou, k Tobě všeliké tělo přichází.“

Vznešená hudba našeho světoznámého skladatele, mimořádně talentovaného a přitom pokorného a zbožného muže, který každé své dílo zakončoval slovy „Bohu díky!“ bude znít v sobotu v naší katedrále při rozloučení se zesnulým arcibiskupem Dominikem kardinálem Dukou. Ten měl dílo Antonína Dvořáka v oblibě a není divu. Dvořák byl velmi inspirující osobnost svým životem i dílem. Requiem b moll zkomponoval v roce 1890. Zhudebnil však latinský text, který je sám o sobě ještě mnohem starší, vyvíjel se po staletí a jeho dnešní podoba je z 16. století. Requiem zaznívá při mších svatých za zemřelé císaře a krále, biskupy i kněze, stejně jako za laiky všech stavů, bez ohledu na jejich věk a společenské postavení.     

Co je tedy smyslem requiem? Celý text mše za zemřelé zejména zdůrazňuje základní pravdu naší víry: Náš Pán Ježíš Kristus svojí vykupitelskou smrtí na kříži vzal na sebe naše hříchy, přemohl naši smrt a svým vzkříšením nás vykoupil pro život věčný. „Já jsem cesta, pravda a život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“ Těmito slovy svatého evangelia podle Jana je řečeno to podstatné. Cesta k odpuštění hříchů a ke spáse duše vede jedině skrze Ježíše Krista a jeho oběť, kterou za nás podstoupil. Nikdo nemůže sám sebe zachránit pro život věčný, ani kdyby prožil z lidského pohledu ctnostný a bezúhonný život. Bez Ježíšovy vykupitelské oběti by nebylo společenství s Bohem vůbec dosažitelné. Tím méně, když nikdo nemůže být zcela prostý hříchů.

Svatý Pavel píše v listu Korintským: „Nevíte snad, že ti, kteří běží na závodní dráze, běží sice všichni, ale jen jeden dostane cenu? Běžte tak, abyste ji získali! Každý závodník se podrobuje všestranné kázni. Oni to podstupují pro pomíjející věnec, my však pro věnec nepomíjející.“ I náš pastýř Dominik tento běh svatého Pavla stejně jako ostatní Kristovi učedníci běžel. Každý člověk však při tomto běhu mnohokrát upadne, nebo dokonce seběhne z cesty. Každý člověk je ze své podstaty nedokonalý a hříšný a každého člověka se týká hřích Adamův. A každý člověk bez ohledu na své postavení, který projde branami smrti a kterého vyprovázíme na místo jeho posledního odpočinku, potřebuje nejvíce naši modlitbu, potřebuje smíření, odpuštění hříchů a Boží milosrdenství, aby získal naději na život věčný v Božím království. Requiem toto v celém svém průběhu vyjadřuje a je právě takovou modlitbou.

Pro requiem je typický kontrast mezi popisem Posledního soudu, pekelné propasti, hlubin, temnot a útrap, ke kterým člověk sám sebe odsuzuje svým hříchem a voláním k našemu Pánu Ježíši Kristu, aby se rozpomenul na svoji vykupitelskou oběť na kříži a přivedl naše zemřelé k životu ve společenství s Otcem. Tím je celý text requiem prostoupen a náš Pán Ježíš Kristus je ten, ke kterému se v něm opakovaně upíráme jako k jediné naší naději, jako k našemu spasiteli. „Liber scriptus proferetur, in quo totum continetur, unde mundus iudicetur. Iudex ergo cum sedebit, quidquid latet, apparebit: Nil inultum remanebit.“ „Přinesena psaná kniha, je v ní všecka hříchů tíha, z ní pak Soudce viny stíhá. Soudce zasedat až bude, zjeví se, co skryto všude, bez pomsty zda něco zbude?“ ….  „Recordare, Iesu pie, quod sum causa  tuae viae, ne me perdas illa die. Quaerens me, sedisti lassus, redemisti crucem pasus, tantus labor non sit casus!“ „Vzpomeň si, ó, Jesu milý, žes šel pro mne k svému cíli, nezatrať mne v oné chvíli! Klesls, hledaje mne, znaven, pro mne byl kůl kříže vstaven, nebuď čin ten plodů zbaven!“

Modlíme se tedy za našeho arcibiskupa Dominika a připojujeme se ke slovům, která budou v sobotu znít v naší katedrále nad rakví s jeho ostatky: „Pane Ježíši Kriste, Králi slávy, vysvoboď duše všech věřících zemřelých od útrap pekla a od hluboké propasti, vysvoboď je z tlamy lví, aby jich nepohltila pekelná hlubina, aby neupadly do temnosti. Nýbrž ať korouhevník svatý Michael je uvede do svatého světla, které jsi kdysi přislíbil Abrahámovi a jeho potomkům.“

„Pie Iesu Domine, dona eis requiem.“ „Milý Pane Ježíši, dej jim odpočinutí.“

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Pozemská pouť Dominika kardinála Duky bude završena v katedrále

    Pozemská pouť Dominika kardinála Duky bude završena v katedrále

    Duše našeho emeritního arcibiskupa Dominika již prošla branami věčnosti a my se v těchto dnech zvláště modlíme za to, aby náš pastýř a bratr za nimi nalezl otevřenou náruč našeho Pána, zakusil jeho milosrdenství a byl přijat do Jeho slávy. Jeho pozemské tělo však ještě jedna cesta čeká. V sobotu 15. října zamíří ještě jednou do naší katedrály, kterou tentokrát již neopustí a která se stane jeho pozemským domovem natrvalo. Po mši svaté v ní totiž spočine po boku pěti svých starších spolubratrů v biskupské službě, kde bude očekávat onen den, kdy Kristus znovu přijde ve slávě a bude soudit živé i mrtvé, jak věříme a vyznáváme.

  • Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Přinášíme informace o výstavu těla, mši svaté i pohřebních obřadech nad Dominikem kardinálem Dukou, který zesnul v úterý 4. listopadu ve tři hodiny ráno. Nechť mu dá Bůh účast  na svých zaslíbeních. 

  • Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Na konci září přijal papež Lev XIV. rezignaci Mons. Václava Malého na úřad pomocného biskupa pražského. Otec Malý se zároveň rozhodl rezignovat na funkci probošta Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze. Novým proboštem byl zvolen Mons. Zdenek Wasserbauer, pomocný biskup pražský a kanovník Metropolitní kapituly. Jeho volba byla potvrzena i arcibiskupem pražským Mons. Janem Graubnerem.  

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Jak už bývá v Evropě obvyklé, biskupové a často i kanovníci katedrálních kapitul bývají ukládáni k poslednímu odpočinku v hrobkách umístěných přímo v jejich katedrálách. Pražští arcibiskupové jsou pak v dnešní době jedinými lidmi, kteří jsou až dodnes v naší katedrále skutečně pohřbíváni. Nalezneme je v ní na různých místech.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Nejen knížata, králové a císařové, ale i členové významných šlechtických rodů byli v průběhu staletí v naší katedrále pohřbeni. O některých zajímavých osobnostech z jejich řad přinášíme tento článek. Ne všechny hroby se zde dodnes dochovaly. O některých osobnostech víme, že byly v katedrály pohřbeny, ale již nejsme schopni určit, kde přesně se jejich hroby nacházejí. Významným šlechtickým rodům pak patřily některé kaple v chórovém ochozu nebo bočních lodích, které zároveň nesou své zasvěcení. Tyto kaple pak označujeme jejich zasvěcením konkrétnímu světci a zároveň přívlastkem podle daného rodu, který v té či oné kapli má obvykle i svoji hrobku. A tak kapli sv. Ondřeje nazýváme také kaplí Martinickou, kapli sv. Marie Magdaleny kaplí Valdštejnskou, kapli sv. Anny kaplí Nostickou a v kapli sv. Zikmunda pro změnu nalezneme hrobku Černínů z Chudenic.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Liturgický rok se blíží ke svému závěru a jeho poslední měsíc je tradičně spojen s Památkou všech věrných zemřelých, která v liturgickém kalendáři připadá na 2. listopadu. Návštěvy hřbitovů a hrobů našich blízkých se však obvykle protáhnou i na další dny a týdny, které na tento den navazují a vžil se pro ně lidový název dušičkové období. Nezřídka byly hřbitovy zřizovány okolo kostela a nejinak tomu bylo v případě naší katedrály. Stavba gotického dómu, která začala od poloviny 14. století nahrazovat předchozí románskou baziliku, však pozřela i toto pohřebiště a náš kanovník Beneš Krabice z Weitmile, třetí ředitel stavby katedrály, například přesunul hroby pražských biskupů do chórového ochozu nové stavy, kde se nacházejí před hrobem sv. Víta dodnes.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení