O nedělní mši svaté v katedrále si připomeneme památku kanovníků Otakara Švece a Jaroslava Kulače

O nedělní mši svaté v katedrále si připomeneme památku kanovníků Otakara Švece a Jaroslava Kulače

Nedělní mši svatou v 10:00 pravidelně slouží kanovníci Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze a modlíme se při ní právě za živé i zemřelé členy pražské metropolitní kapituly, kterých se v naší katedrále během jejích tisíciletých dějin vystřídaly již stovky. Byla mezi nimi řada významných osobností napříč staletími, které se zapsaly nejen do dějin stavby katedrály. 

Mnozí z našich kanovníků vynikli jako významní kronikáři, teologové či historici, někteří se dokonce věnovali přírodním vědám a mnoho se jich stalo později pražskými biskupy a arcibiskupy, které dříve volila právě katedrální kapitula. Vzhledem k pohnutým dějinám českých zemí ve 20. století nalezneme mezi členy pražské metropolitní kapituly také řadu úctyhodných osobností, které čelily nacistické i komunistické perzekuci. Nyní chceme vzpomenout zvláště na mimořádně statečného, obětavého, činorodého a zbožného kanovníka Otakara Švece, který se stal obětí obou těchto režimů a od jehož narození uplyne v úterý 27. srpna 136 let. Zároveň pamatujeme na dalšího vězně komunistického režimu, kanovníka Jaroslava Kulače, který zemřel 25. srpna 1970 a právě v neděli tak uplyne 54 let od jeho smrti.

 

ThDr. Otakar Švec

 

Kanovník Švec se narodil v roce 1888 v Plzni a na kněze byl vysvěcen dne 24. února 1912 v Římě, kde předtím vystudoval. Ve své kněžské službě byl obdivuhodně činorodý. Již v roce svého kněžského svěcení se stal doktorem teologie a vedle práce v duchovní správě vyučoval náboženství ve školách, o sobotách pak zpovídal ve Strakově akademii. V Karlíně řídil dobročinnou společnost sv. Cyrila a Metoděje, která se starala o stravování chudých dělníků, stal se také osobním sekretářem apoštolského nuncia v Československu.

Kanovníkem pražské metropolitní kapituly ho papež Pius XI. jmenoval dne 23.2.1929. Od té doby vykonával řadu dalších funkcí v pražské arcidiecézi, působil jako rada arcibiskupské kurie a prosynodální examinátor a soudce, řídil však mnoho dalších arcidiecézních institucí. Arcibiskupu Kordačovi asistoval při všech bohoslužbách slavených při příležitosti svatováclavského milenia.

Jeho mimořádně bohaté kněžské působení bylo přerušeno 1. května 1942, kdy byl zatčen pražským gestapem. Po celý zbytek II. světové války a německé okupace českých zemí trpěl ve věznicích a koncentračních táborech, z pražského Pankráce byl převezen nejprve do Terezína, posléze Mauthausenu a Dachau, odkud se vrátil až po válce s poškozeným zdravím. Během věznění prokázal vynikajícím způsobem svoji statečnost. Dával hladovým ze svého nepatrného přídělu chleba i polévky a téměř pravidelně rozdal obsah balíčků, které dostal z domova. Nepočítal při tom s odplatou. Byl nebojácný, charakterní a přímý, a proto velmi oblíben. Jednou se dokonce neohroženě postavil kápovi Heinrichu Hackenbrachtovi, když tento utloukal spoluvězně – ruského zajatce a invalidu. Neváhal docházet mezi infikované vězně, kteří volali o pomoc a žádali ho o duchovní posilu, ačkoliv za tuto činnost hrozily tvrdé postihy. Za své statečné chování za okupace a věznění v koncentračních táborech pak obdržel 18. 7. 1947 dvě vyznamenání od prezidenta republiky, jednalo se o Československou vojenskou medaili za zásluhy I. stupně a Československý válečný kříž.

Znovunabyté svobody však užil pouhé 4 roky. V roce 1949 začalo jeho další utrpení, kdy byl v Československu opět zatčen, rok držen ve vazbě a v roce 1950 odsouzen ke 20 letům vězení a konfiskaci veškerého majetku. Prošel věznicemi na Mírově a ve Valdicích, během věznění podstoupil operaci těžce poškozené páteře. Ačkoliv jeho příbuzní a přátelé usilovali o jeho omilostnění, žádost o milost byla v roce 1952 zamítnuta. Teprve v roce 1954 mu prezident Antonín Zápotocký prominul dvě třetiny trestu. Jeho zbývající část si odpykával na Mírově, kde v důsledku mozkové příhody ochrnul na levou ruku a velmi špatně mluvil. Usnesením Generální prokuratury v Praze mu byl 3. 11. 1954 prominut zbytek trestu a 12. listopadu byl podmínečně propuštěn. Z vězení byl předán příbuzným těžce nemocný a trvale upoutaný na lůžko. Vzhledem k závažnosti jeho zdravotního stavu záhy převezen na ortopedickou kliniku v Praze 2, potom byl léčen ve fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně a koncem roku 1955 byl přemístěn do Ústavu pro choroby stáří v Mělníce-Podolí, kde 29. 5. 1958 zemřel na infarkt.

Kanovník Jaroslav Kulač byl spolu s Otakarem Švecem vysvěcen na kněze 24. února 1912 v Římě a během komunistického režimu ho potkal podobný osud. Kanovníkem naší kapituly se stal v roce 1932. Předtím působil v duchovní správě v Kolíně a ve vojenské duchovní správě, po svém jmenování kanovníkem pak působil ve funkci arcibiskupského konzistorního rady a v mnoha dalších funkcích a úřadech pražské arcidiecéze. Během II. světové války a nacistické okupace českých zemí byl kancléřem pražského arcibiskupství. Jeho kněžské působení přerušil rok 1950, kdy byl v rámci zákroků komunistické moci proti katolické církvi zatčen a odsouzen na 17 let do vězení. Po deseti letech byl sice propuštěn, ale kvůli zákazu kněžského působení musel žít v ústranní u příbuzných v Šestajovicích. Dne 18.6.1969 byl sice rehabilitován, o rok později dne 25. srpna však umírá.

 

ThDr. Jaroslav Kulač

 

Kéž oba naše bratry a své oddané kněze Pán odmění za jich věrnou službu, mimořádnou statečnost a oběť a přijme je do svého království!

Foto: Knihovna pražské metropolitní kapituly

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Rok mučednické smrti svatého Václava

    Rok mučednické smrti svatého Václava

    V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

  • Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Každý rok si naše katedrála a její kapitula připomenou několik významných kulatých výročí. S ohledem na bohaté tisícileté dějiny tohoto chrámu a velké množství významných historických osobností z řad jeho kanovníků je přirozené, že téměř každý měsíc vzpomínáme hned na několik kněží, biskupů, stavitelů nebo významných historických událostí spojených s naší katedrálou. V nadcházejících týdnech však budeme pamatovat na zvláště významného kanovníka a děkana naší kapituly, který se zapsal do dějin českých zemí tučným písmem a všichni ho známe již z prvních let naší školní docházky. Dne 21. října uplyne 900 let od úmrtí kanovníka Kosmy, který se na začátku 12. století stal prvním známým kapitulním děkanem. Do dějin vstoupil zejména jako autor Kroniky české. Právě v ní se dočítáme mimo jiné o bájném Přemyslu Oráčovi, kněžně Libuši a dalších českých knížatech, která vládla v našich zemích před nástupem knížete Bořivoje a svaté Ludmily, našich prvních historicky doložených panovníků.

  • Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Od roku 2024 zavedl prezident České republiky Petr Pavel na Pražském hradě novou tradici. Korunovační klenoty, uchovávané dle tradice v korunní komoře nad Zlatou branou naší katedrály, jsou z jeho rozhodnutí nově k vidění každoročně při příležitosti slavnosti svatého Václava, věčného panovníka české země, kterému je česká královská koruna přímo zasvěcena. V letošním roce tak můžeme navštívit jejich výstavu od 18. do 29. září. Poté se koruna, jablko a žezlo vrátí na své přísně střežené místo v naší katedrále, které je přístupné pouze z prostoru, ve kterém je náš svatý kníže již bezmála 1100 let pochován. 

  • Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení