V katedrále oslavíme výročí translace ostatků svatého Václava

V katedrále oslavíme výročí translace ostatků svatého Václava

Našeho hlavního zemského patrona, věčného panovníka české země, zakladatele pražské katedrály a našeho svatého knížete Václava si připomínáme každý rok dvakrát, vždy s odstupem šesti měsíců. Zatímco dne 28. září pamatujeme na jeho mučednickou smrt ve Staré Boleslavi, kde se kníže Václav stal obětí bratrovraždy, tato slavnost má na jaře svůj protipól. Dne 4. března totiž slavíme výročí události, která znamenala přijetí našeho knížete Václava mezi svaté. V té době ještě neexistoval kanonizační proces, jak ho známe dnes. Václav se pro svou moudrost, dobrotu a ctnostný křesťanský život těšil pověsti svatosti již krátce po své smrti a svatým se stal ve chvíli, kdy bylo jeho tělo převezeno z původního hrobu ve Staré Boleslavi na Pražský hrad, kde bylo uloženo v jím založené románské rotundě svatého Víta. Pro Václavův hrob byla zbudována jižní apsida rotundy a dnes nad jeho hrobem stojí nádherná Svatováclavská kaple, vybudovaná ve 14. století Petrem Parléřem a do dnešní podoby zrestaurovaná ve 20. století Kamilem Hilbertem. Přenesením ostatků do kostela k úctě oltáře, takzvanou translací, se ještě v 10. století zemřelý stával svatým. Hrob svatého Václava se již bezmála 1100 let nachází stále na stejném místě, na které po celou dobu přicházejí davy poutníků až do dnešních dní.

Ve kterém roce přesně k této události přenesení ostatků knížete Václava došlo, nevíme s jistotou, neboť zcela spolehlivé historické prameny nám s ohledem na uplynulá staletí pochopitelně chybí. Opřít se můžeme například o takzvanou Kristiánovu legendu, dle které se tak mělo stát tři roky po Václavově mučednické smrti. Nejistota však panuje i v samotném roce, kdy měla být tato historicky proslulá bratrovražda spáchána. Díky uspořádání liturgického roku lze velmi spolehlivě určit konkrétní den, protože historické prameny často popisují události ve vztahu k církevním svátkům a zavraždění svatého Václava mělo nastat v souvislosti se svátkem svatých Kosmy a Damiána, které přijel náš kníže do Staré Boleslavi oslavit, neboť jim tam byl zasvěcen kostel. Do roku 1969 byl tento svátek slaven 27. září, dnes je slaven o den dříve. Vypočítat přesný rok je však o poznání složitější a historici se přou, zda Václav zemřel v roce 929 nebo až v roce 935. Podle toho i translace Václavových ostatků mohla proběhnout buď v roce 932, nebo 938.

 

Detail sochy svatého Václava ve Svatováclavské kapli

 

Přesný rok úmrtí svatého Václava je však rozhodující, pokud jde o poznání jeho zahraniční politiky. Velmi úzce totiž souvisí se vztahem českého knížete k Východofranské říši a jejímu králi, kterým se v době Václavově stal saský vévoda Jindřich Ptáčník. Ten vojensky porazil bavorského vévodu Arnulfa, který o královskou korunu také usiloval. Arnulf zůstal svrchovaným zeměpánem v Bavorsku, ale český kníže od té doby podléhal saskému vévodovi. Český historik Josef Pekař se odvolává na kronikáře Widukinda z Corvey a na bavorské anály ze 12. století, které obsahují i původní zprávy z 10. století. Ty popisují společné tažení Sasů a Bavorů pod vedením krále Sasa i vévody Bavora v Čechách a které se mělo odehrát v roce 930 nebo 931. Podle Josefa Pekaře, který považoval za rok bratrovraždy Václava rok 929, by toto tažení bylo vedeno již proti knížeti Boleslavovi, který byl králem Jindřichem pokořen. Svatý Václav měl naopak se Sasy udržovat přátelské vztahy dlouhodobě, jak uvádí i Kristiánova legenda, sepsaná strýcem svatého Vojtěcha, mnichem Kristiánem. Díky těmto vztahům měl získat od krále Jindřicha Ptáčníka relikvii svatého Víta, pro kterou na Pražském hradě postavil kostel. Pokud by však svatý Václav zemřel až v roce 935, jak tvrdí jiní historici, znamenalo by to, že Sasové a Bavoři vojensky pokořili právě jeho, a nikoliv jeho bratra Boleslava. Spor o roky 929 a 935 tak proto má hlubší zázemí, než by se mohlo zdát.

Samotné přenesení ostatků svatého Václava měla provázet řada zázraků, potvrzujících svatost našeho knížete. Jeden z nich měl nastat v místě dnešního Malostranského náměstí, kde se pohřební průvod se světcovým tělem zastavil, protože koně vezoucí vůz se světcovým tělem nechtěli pokračovat v cestě. Nedaleko stálo vězení, kde měli být nespravedlivě uvěznění vězni. Protože náš svatý kníže byl spravedlivý a nedopustil by, aby byl někdo nespravedlivě vězněn, teprve po jejich propuštění se dali koně do pohybu a pokračovali v cestě na Pražský hrad. Tento zázrak zachycuje i jedna z maleb Mistra Litoměřického oltáře na stěně Svatováclavské kaple.

Mši svatou ve výroční den translace ostatků svatého Václava oslavíme v úterý 4. března v 18:00 ve Svatováclavské kapli. Hlavním celebrantem bude Mons. Jan Graubner, arcibiskup pražský.

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Foto: čt24

Aktuality & články

  • DŮLEŽITÉ: Přechod na nové katedrální Facebookové stránky

    DŮLEŽITÉ: Přechod na nové katedrální Facebookové stránky

    Z technických důvodů byla Metropolitní kapitula nucena přistoupit ke zřízení nové facebookové stránky katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha. Změna byla vynucena nemožností vyřešení externích problémů se správou účtu staré stránky. Stará stránka bude v červenci postupně převedena na novou a na začátku srpna 2025 zcela zrušena. Novou stránku najdete pod tímto odkazem. Budeme rádi, když nám zůstanete věrní i na ní. 

  • Nedokončená galerie králů na pražské katedrále

    Nedokončená galerie králů na pražské katedrále

    Pozorný návštěvník při pohledu na vnější opěrný systém západní části naší katedrály nemůže přehlédnout zvláštní kamenné baldachýny na velmi subtilních sloupech, které se vyskytují také kolem Velké jižní věže. Až na dvě výjimky zůstaly všechny neobsazené. Pouze na Mockerově západním průčelí jsou pod těmito baldachýny umístěny sochy císaře a krále Karla IV. a prvního pražského arcibiskupa Arnošta z Pardubic. K čemu tedy slouží ty ostatní? I pod nimi měly stát sochy, které již nebyly dokončeny. S koncem monarchie a pádem habsbursko-lotrinské dynastie v roce 1918 totiž tyto baldachýny definitivně ztratily svůj smysl. Mělo se totiž jednat o galerii králů, podobnou té, která zdobí západní průčelí katedrály Notre-Dame v Paříži.

  • Unikátní privilegia pražské katedrály a její kapituly

    Unikátní privilegia pražské katedrály a její kapituly

    Tisícileté dějiny naší katedrály jsou plné zvratů, období úspěšného budování a opětovného ničení. Její dnešní podoba je výsledkem mnoha dostaveb, úprav a oprav, již neodpovídá původním středověkým plánům a zejména její mobiliář pochází z různých období, neboť ten původní byl průběžně rozebírán, ničen a znovu doplňován. Těžký život naší katedrály jí však přinesl také četné zvláštnosti a paradoxně také i řadu unikátních privilegií, udělených samotným papežem, když katedrála a její kapitula tyto těžké doby přečkaly. O některých z nich vám přinášíme tento článek.

  • Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

    Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

    V pátek dne 27. června uplyne 90 let od chvíle, kdy naše katedrála hostila ve své době naprosto přelomovou a dnes bohužel již téměř zapomenutou událost, jejíž skutečný význam zůstává zejména s ohledem na následující vývoj československých dějin nedoceněn. Předcházelo jí půlhodinové vyzvánění zvonů všech kostelů v Československu, když v 18 hodin do pražské katedrály vstoupil pařížský arcibiskup Jean kardinál Verdier, papežský legát zastupující papeže Pia XI. na Prvním celostátním sjezdu katolíků československých. Ten zde pronesl zahajovací proslov a pražský arcibiskup Karel Kašpar přečetl v šesti jazycích národů československého státu pověřovací bulu papeže a jeho požehnání.

  • V sobotu přijme kněžské svěcení Jan Hála

    V sobotu přijme kněžské svěcení Jan Hála

    Již od Velikonoc se v katedrále nezastavil kolotoč slavností, svátků a pontifikálních bohoslužeb. Jen za červen jsme v pořadu měly už šest zvláštních bohoslužeb a obřadů. V sobotu 21. června však přichází vrchol červnových mimořádných bohoslužeb, neboť v katedrále přijme kněžské svěcení jáhen Římskokatolické farnosti Dobříš Jan Hála. 

  • Stříbrný náhrobek svatého Jana Nepomuckého – II. díl

    Stříbrný náhrobek svatého Jana Nepomuckého – II. díl

    Nádherné dílo vídeňského architekta Josefa Emanuela Fischera z Erlachu a zlatníka Josefa Würtha v chórovém ochozu katedrály, které bylo v roce 1736 z podnětu samotného císaře a císařovny zbudováno ke cti svatého Jana Nepomuckého, uctívaného již po generace věřícími z celého světa, mělo v dějinách několikrát doslova namále. Nechybělo mnoho a stovky kilogramů ryzího stříbra mohly být roztaveny a použity pro jiné účely. Nebylo by to poprvé, kdy by naše katedrála přišla o vzácná umělecká díla, která byla zpeněžena za účelem financování armády, rozkradena nebo zničena z ideologických důvodů. Již Zikmund Lucemburský nechal rozebrat nádhernou výzdobu hrobu svatého Václava ze zlata a drahých kamenů, chrám vyplenili i husité a kritickým byl zejména rok 1619, kdy kalvinisté pod vedením dvorního kazatele Abrahama Sculteta vydrancovali interiér katedrály a tehdy zneuctili i hrob Jana Nepomuckého, který v té době ještě nebyl prohlášen ani za blahoslaveného, ale byl uložen na stejném místě v chórovém ochozu. Zneuctění tohoto hrobu zobrazuje jedna z dřevořezeb Kašpara Bechtelera, dnes skrytá právě za stříbrným mauzoleem, která byla vytvořena krátce po bitvě na Bílé hoře.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení