Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Katedrálu od jejího dokončení v I. polovině 20. století obdivují zástupy návštěvníků nejen pro její celkovou monumentalitu, ale také pro velké množství hodnotných uměleckých děl i drobných a zajímavých stavebních a kamenosochařských detailů. Jak je vůbec možné, že se jich tolik po dlouhých staletích na tak exponovaném místě dochovalo?

Takovou otázku si kolemjdoucí kladou zejména díky slohové čistotě novogotické dostavby a puristické rekonstrukci chóru, která probíhala od II. poloviny 19. století. Ve skutečnosti však díky několika pohromám, které chrám během dějin postihly, ale i v důsledku povětrnostních vlivů mnoho původních prvků stavby nepřežilo. Nedostavěné torzo chrámu bylo postupně opravováno, zvětralé kamenné bloky byly postupně nahrazovány replikami a kromě velkého požáru v roce 1541 to bylo zejména pruské bombardování v roce 1757, které významným způsobem poškodilo severní část vnějšího opěrného systému a vysokého chóru, kde bylo mnoho kamenosochařských detailů doslova otlučeno a muselo být při opravě doplněno. Radiálně se rozebíhající mikrotrhliny v pískovcových blocích vzniklé po dopadu pruských dělových koulí jsou na severních opěrácích při prohlídce z lešení identifikovatelné dodnes. I ze středověkého chóru, věnce kaplí a opěrného systému se dochoval zcela původní v podstatě jen skelet, byť na jižní straně orientované směrem do města bychom středověkých kamenických detailů nalezli mnohem více. Bohužel bychom již těžko hledali v oknech katedrály původní kamenné kružby, které obdivujeme pro jejich subtilní provedení a velmi složité a bohatě zpracované tvarosloví v rozsáhlých plochách velkých oken vysokého chóru, hlavní lodi a transeptu. Ty jsou z převážné většiny doplněné až v 19. a 20. století během rekonstrukce a dostavby chrámu. Tedy až na tři výjimky.

 

Okna Staré klenotnice z interiéru

 

V katedrále se nacházejí jediná tři okna, kde se původní středověké kružby ještě dosud dochovaly. Jedná se o menší a nenápadná gotická okénka vedoucí do prostor Parléřovy Staré klenotnice, situované nad Starou sakristií. Z vnitřní strany nejsou pro návštěvníky dostupná, ale lze si je velmi dobře prohlédnout v exteriéru z Vikářské ulice, nejlépe z úrovně velké kované mříže u kapitulního děkanství (tzv. Mladotova domu) č.p. 37. Uvidíme zde stěnu rozdělenou mohutným pilířem jednoho z opěráků, ve které jsou dvě řady zamřížovaných oken. Dolní tři okna patří Staré sakristii a okenní kružby neobsahují. Horní tři okna vedou do zmíněné Staré klenotnice a spatříme v nich typické dělení gotického okna se dvěma tzv. jeptiškami. Tyto kružby pochází z období okolo roku 1360 a dochovaly se téměř neporušené. Snad k tomu přispěla i jejich poloha poměrně nízko nad úrovní terénu, kdy tato navíc ještě zamřížovaná okna byla okolními stavbami chráněna před pruským dělostřelectvem. Stará klenotnice a Stará sakristie zůstaly navíc dle svědectví našeho kanovníka Václava Hájka z Libočan jako jedny z mála částí chrámu prakticky nedotčené velkým požárem na jaře roku 1541 a o století později byly ušetřené i řádění kalvinistů.

 

Tři středověká okna vedoucí do Staré klenotnice vidíme ve druhém patře

 

Při opravdu velmi detailní prohlídce těchto oken bychom zjistili, že se odlišují i profilace nejvýchodněji situovaných oken klenotnice i sakristie od oken ostatních. I to má svoji logickou příčinu. Právě prvním oknem prochází spára mezi východní části stavby vybudovanou Matyášem z Arrasu a navazující dostavbou sakristie a klenotnice provedenou Petrem Parléřem. Zatímco první okna v obou řadách přinejmenším započal budovat ještě mistr Matyáš, zbývající dvě již pocházejí z dílny Petra Parléře. Mohutný opěrák mezi okny pak stojí pravděpodobně přímo na původních základech obvodové stěny románského kapitulního domu (tzv. „kláštera kostela pražského“), který zde v době zahájení stavby sakristie ještě stál a teprve Petrem Parléřem byl odstraněn.

Stará sakristie i Stará klenotnice jsou plné mnoha dalších architektonických pozoruhodností. O těch nejzajímavějších z nich pro Vás připravujeme další články.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Ukřižovaný od Františka Bílka zdobí levou loď katedrály

    Ukřižovaný od Františka Bílka zdobí levou loď katedrály

    Výrazným, avšak trochu opomíjeným dílem zobrazujícím Kristovo ukřižování je takzvaný Bílkův oltář, umístěný v severní boční lodi katedrály. Jedná se o monumentální secesní dílo, započaté ještě v dobách Rakousko-Uherska a dokončené v době první Československé republiky. Svým osamělým umístěním, kdy vstupuje z boku do prostoru vstupní lodi, je kolemjdoucími spíše míjen a jedná se v podstatě pouze o sochařské dílo, ke slavení mše svaté totiž oltář není uzpůsoben. Na oltářní mense se nachází další plastiky a liturgické knihy (misály) na pultících zde jsou zde umístěny v podobě bronzových sochařských děl. Postava ukřižovaného Krista na retáblu oltáře je však vskutku monumentální. Oltář vznikl na objednávku prezidenta Československé republiky Tomáše G. Masaryka, jak připomíná tabulka na boku oltářní mensy. Prezidentovo jméno však bylo komunistickým režimem z oltáře odstraněno a nebylo již nikdy doplněno. Na tabulce tak se tak dočteme: „Oltář počat roku 1906, roku 1926 ukončen a zakoupen (……….) r. 1927 osazen ve chrámu sv. Víta.“

  • Putování po katedrále připomene výročí úmrtí Miloslava kardinála Vlka

    Putování po katedrále připomene výročí úmrtí Miloslava kardinála Vlka

    V březnu nás zavede náš cyklus Putování po katedrále opět do Nové arcibiskupské kaple. Dne 18. března zde vzpomeneme na 35. pražského arcibiskupa Miloslava kardinála Vlka, kterého náš Pán povolal z tohoto světa po těžké nemoci v roce 2017. V arcibiskupské hrobce pod touto kaplí pak kardinál Vlk nalezl místo svého posledního odpočinku vedle svých předchůdců a vedle našeho kapitulního děkana Msgre. ThDr. Antonína Podlahy.

  • Poslední český král byl v katedrále korunován před téměř 190 lety

    Poslední český král byl v katedrále korunován před téměř 190 lety

    Francouzská královská rodina nedobrovolně opustila Pražský hrad v roce 1835, důvodem ale byla příprava katedrály a hradu na jinou královskou slávu, kvůli které bylo potřeba na hradě provést rozsáhlejší opravy. Začátkem března toho roku totiž ve Vídni zemřel císař a král František I. a na trůn nastoupil jeho syn Ferdinand. Pro svůj zdravotní stav sice nebyl schopen samostatné vlády, korunovační obřady ve svých zemích však podstoupil a hned následující rok měl být v naší katedrále korunován právě králem českým. Na trůnu vydržel až do roku 1848, kdy abdikoval ve prospěch svého synovce Františka Josefa I. Poté se uchýlil právě na Pražský hrad, kde se svojí manželkou žil dalších 27 let. Celou třetí čtvrtinu 19. století tak byl Pražský hrad obydlen skutečným císařem a korunovaným českým králem, který se u obyvatel Prahy těšil patřičné úctě, přestože již nevládl. Jeho životě na Pražském hradě a zásluhách o naši katedrálu se bude věnovat poslední článek tohoto seriálu. Za pozornost stojí ale i samotný korunovační obřad, který se odehrál v naší katedrále dne 7. září 1836 a byl dosud poslední českou královskou korunovací v dějinách.

  • Výjev Kristova utrpení vévodí nejvytíženější katedrální kapli

    Výjev Kristova utrpení vévodí nejvytíženější katedrální kapli

    Příčnou loď naší katedrály ukončuje v severní části pozoruhodná Wohlmutova hudební kruchta. Ta byla zbudována po požáru Malé Strany a Hradčan, který v roce 1541 naši katedrálu vážně poničil. Kruchtu nechal postavit císař a král Ferdinand I. podle návrhu architekta Bonifáce Wohlmuta, který je také autorem renesanční Míčovny Pražského hradu v Královské zahradě. Kruchta uzavírala západní část chóru nedostavěné katedrály až do roku 1926. Poté byla rozebrána a znovu postavena v severní části příčné lodi. Tím došlo k propojení gotického chóru a novogotického trojlodí a interiér katedrály tak dostal dnešní podobu. V přízemní části kruchty, která původně sloužila jako západní vstup do chrámu, tak vznikl volný prostor. Jeho arkáda byla uzavřena dřevěnými výplněmi. Podle návrhu posledního dómského stavitele zde byla zbudována kaple, ve které je dnes umístěn i hlavní svatostánek katedrály, na jehož přítomnost upozorňuje věčné světlo zavěšené před vstupem. V kapli zvané chórová nebo podkruchetní se dnes také pravidelně od pondělí do soboty slouží ranní mše svaté. Kaple je sama o sobě architektonicky zajímavým a historicky cenným prostorem, kterému se budeme věnovat v některém z dalších článků. Dnes se v rámci postního seriálu zaměříme na zajímavý obraz Kristova utrpení, a sice na část pašijového cyklu zobrazenou na oltáři této kaple.

  • V postní době pamatujeme na toho, který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž

    V postní době pamatujeme na toho, který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž

    Smrtí Pána Ježíše však dějiny spásy nekončí a bez jeho slavného vzkříšení, které následovalo podle Písma svatého o tři dny později a které budeme slavit o Velikonocích, by tato oběť sama o sobě nedávala smysl. Pohled na ukřižovaného Krista také určitě nemá být snad jen soucitným pohledem na člověka, který prošel krutým utrpením a zemřel opuštěný a pohaněný potupnou smrtí. Je to pohled na nový začátek, na oběť samotného Syna Božího, který svou obětí vlastního života smrt pokořil. Pamatujeme při tom na jeho slova, které nám přináší evangelium podle Jana: „Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele. Vy jste moji přátelé, činíte-li, co vám přikazuji.“ Co se odehrávalo bezprostředně poté, co Kristus po zvolání „Dokonáno jest“ vydechl naposledy, patrně nedokážeme lidskými smysly nikdy plně pochopit a je to tajemstvím naší víry. V apoštolském vyznání víry říkáme „ukřižován umřel i pohřben jest; sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých.“ O Kristovu vítězství nad smrtí a nad naší smrtelností v okamžiku jeho vlastní smrti nám přináší zprávu také evangelium podle Matouše: „A hle, chrámová opona se roztrhla vpůli odshora až dolů, země se zatřásla, skály pukaly, hroby se otevřely a mnohá těla zesnulých svatých byla vzkříšena; vyšli z hrobů a po jeho vzkříšení vstoupili do svatého města a mnohým se zjevili.“

  • Předposlední francouzský král bydlel na Pražském hradě

    Předposlední francouzský král bydlel na Pražském hradě

    V chrámovém pokladu naší katedrály, jehož součástí je velké množství nádherně zdobených relikviářů, pozoruhodných precios a dalších vzácných liturgických předmětů a uměleckých děl, nás na první pohled zaujme krásná a neobvykle velká empírová monstrance ze zlaceného stříbra, která má úctyhodnou výšku 114 cm. Na jejím podstavci je vytepán reliéf znázorňující Poslední večeři Páně, celý podstavec je bohatě zdoben, dřík v podobě anděla nese schránku v podobě oblaků s paprsky. Kolem schránky pro umístění Těla Páně k adoraci jsou čtyři hlavičky andělů, z nichž jeden duje na polnici. Na vrcholku monstrance je kříž. Na podstavci je pak vyryt francouzský nápis ve znění „Le Roi de France, Charles X., Monsieur le Dauphin, Madame la Dauphine, le Duc de Bordeaux et Mademoiselle, A la Cathédrale de Prague, le 22 Mai 1836.“ Tuto nádhernou a neobvykle velikou monstranci totiž věnoval naší katedrále poslední vládnoucí král Francie a Navarry Karel X. z rodu Bourbonů, bratr krále Ludvíka XVI., popraveného během Velké francouzské revoluce. Dnes již málokdo tuší, že tento francouzský panovník po svém svržení během tzv. Červencové revoluce v roce 1830 prožil několik let na Pražském hradě.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení