Rok mučednické smrti svatého Václava

Rok mučednické smrti svatého Václava

V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

O životě našeho svatého knížete máme řadu více nebo méně historicky ověřených informací. V případě takto dávných dějin, ze kterých se nám dochovalo minimum autentických písemných pramenů, to historici nemají lehké a mnoho informací je nutné poskládat a odvodit. O některých skutečnostech pak panovaly nebo dosud panují spory. Jednou z často diskutovaných otázek je přesný rok mučednické smrti svatého Václava.

 

Detail dveří v kapli svatého Václava

 

Existuje jen málo pochybností o tom, že k zavraždění našeho knížete došlo dne 28. září. Tento den byl jako památný oslavován nepřetržitě už od 10. století. Víme například, že slavný útok na hradiště v Libici v roce 995, při kterém byli vyvražděni členové rodu Slavníkovců, byl uskutečněn dne 28. září, právě když se rod Slavníkovců sešel k oslavě výročního dne mučednické smrti knížete Václava, který byl už v té době oslavován jako světec. O tom, zda se tak stalo roku 929 nebo roku 935, vedli historici dlouho spory. Jedná se však o spor dost zásadní, jak se pokusíme přiblížit v tomto článku.

Ještě v období první československé republiky převažoval názor, že svatý Václav zemřel rukou svého bratra v roce 929. Proto bylo slaveno tisícileté výročí mučednické smrti našeho knížete právě v roce 1929 a právě v tento rok Svatováclavského milenia byla naše katedrála také vysvěcena děkanem metropolitní kapituly, biskupem Janem Nepomukem Sedlákem. Rok 929 totiž považoval za nejpravděpodobnější profesor Josef Pekař, český historik, v letech 1931 – 1932 rektor Univerzity Karlovy a patrně největší autorita  české historiografie I. poloviny 20. století.

V roce 929 totiž nemělo dojít jen k zavraždění knížete Václava. Hned v říjnu nebo v listopadu toho roku totiž měla do Čech přitáhnout vojska saského vévody Jindřicha Ptáčníka a bavorského vévody Arnulfa, která pokořila českého knížete a přinutila ho, aby uznal Jindřichovu svrchovanost. Podle Josefa Pekaře byl tou dobou Václav již po smrti a pokořeným knížetem byl jeho bratr Boleslav. Pokud však byl Václav zavražděn až v roce 935, jak tvrdí Pekařovi oponenti, pokořeným českým knížetem by byl on! Z tohoto rozporu také plynou dva různé výklady, kde jeden hovoří o Václavově podrobení se Jindřichovi po prohrané bitvě a druhý o porážce Boleslava, který se po převzetí moci pokusil Sasům vzepřít, ale byl poražen a musel se jim podrobit.  

Vztah svatého Václava k Východofranské říši, vládnoucím Bavorům a posléze Sasům byl zejména ve 20. století často diskutován. Údajné poddání se knížete Václava říši bylo řadou režimů vykládáno k jejich obrazu, zneužito bylo i nacistickým režimem jako důkaz odvěké podřízenosti Čechů Německé říši a následně se stalo předmětem kritiky svatého Václava. Ten se však Východofranské říši sám nepoddal, ale poddáni jí byli už jeho předci. V době Václavově se však ve Východofranské říši odehrával boj nikoliv s Čechy, ale boj mezi Bavory a Sasy o Čechy, jak uvádí profesor Josef Pekař. Do té doby totiž byl bavorský vévoda východofranským králem a český kníže jeho vazalem. Tomu nasvědčuje i působnost regensburského biskupství na území českého knížectví, která trvala až do vzniku pražského biskupství v roce 973. V době Václavově, konkrétně v roce 921 se však bavorský vévoda Arnulf podřizuje saskému vévodovi Jindřichovi Ptáčníkovi a uznává ho za krále. Václavova politika pak vedla k ukončení závislosti na Bavorsku a navázání vztahu s novým pánem říše, a to právě s Jindřichem Ptáčníkem, od kterého získává darem ostatky svatého Víta a na Pražském hradě zakládá kostel, naši pozdější katedrálu.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Foto: Radoslav Vnenčák

Aktuality & články

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Každý rok si naše katedrála a její kapitula připomenou několik významných kulatých výročí. S ohledem na bohaté tisícileté dějiny tohoto chrámu a velké množství významných historických osobností z řad jeho kanovníků je přirozené, že téměř každý měsíc vzpomínáme hned na několik kněží, biskupů, stavitelů nebo významných historických událostí spojených s naší katedrálou. V nadcházejících týdnech však budeme pamatovat na zvláště významného kanovníka a děkana naší kapituly, který se zapsal do dějin českých zemí tučným písmem a všichni ho známe již z prvních let naší školní docházky. Dne 21. října uplyne 900 let od úmrtí kanovníka Kosmy, který se na začátku 12. století stal prvním známým kapitulním děkanem. Do dějin vstoupil zejména jako autor Kroniky české. Právě v ní se dočítáme mimo jiné o bájném Přemyslu Oráčovi, kněžně Libuši a dalších českých knížatech, která vládla v našich zemích před nástupem knížete Bořivoje a svaté Ludmily, našich prvních historicky doložených panovníků.

  • Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Od roku 2024 zavedl prezident České republiky Petr Pavel na Pražském hradě novou tradici. Korunovační klenoty, uchovávané dle tradice v korunní komoře nad Zlatou branou naší katedrály, jsou z jeho rozhodnutí nově k vidění každoročně při příležitosti slavnosti svatého Václava, věčného panovníka české země, kterému je česká královská koruna přímo zasvěcena. V letošním roce tak můžeme navštívit jejich výstavu od 18. do 29. září. Poté se koruna, jablko a žezlo vrátí na své přísně střežené místo v naší katedrále, které je přístupné pouze z prostoru, ve kterém je náš svatý kníže již bezmála 1100 let pochován. 

  • Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

  • Putování po katedrále 2025/2026

    Putování po katedrále 2025/2026

    Římskokatolická farnost u svatého Víta, Václava a Vojtěcha, která je ve správě Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze zahájila na jaře roku 2024 cyklus mší svatých nazvaný „Putování po katedrále“. Tento cyklus má za cíl obnovit duchovní život v bočních kaplích katedrály. Cyklus pokračuje v aktualizované podobě i nadále. 

  • DŮLEŽITÉ: Přechod na nové katedrální Facebookové stránky

    DŮLEŽITÉ: Přechod na nové katedrální Facebookové stránky

    Z technických důvodů byla Metropolitní kapitula nucena přistoupit ke zřízení nové facebookové stránky katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha. Změna byla vynucena nemožností vyřešení externích problémů se správou účtu staré stránky. Stará stránka bude v červenci postupně převedena na novou a na začátku srpna 2025 zcela zrušena. Novou stránku najdete pod tímto odkazem. Budeme rádi, když nám zůstanete věrní i na ní. 

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení