Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

Pražská katedrální škola, jejíž počátky můžeme sledovat již po vzniku pražské diecéze, se zapsala tučným písmem do historie evropského středověkého školství, ačkoliv dnes již zůstala tato slavná historie naší katedrály trochu stranou pozornosti. Jednalo se totiž o věhlasnou školu, která z pražské katedrály učinila jedno z významných středověkých center evropské vzdělanosti. Naše kapitula se k této své tradici dosud hlásí. Druhý služebně nejstarší kanovník v naší kapitule je dodnes tzv. scholastikem, jedním ze čtyř kapitulních prelátů a původně se jednalo defacto o ředitele pražské katedrální školy. Dva z našich kanovníků pak dnes působí v kněžských seminářích v Praze a v Římě, kde pečují o výchovu a vzdělávání budoucích kněží a pražský arcibiskupský seminář naše kapitula podporuje i hmotně. Zatímco kanovník Tomáš Roule je spirituálem Papežské koleje Nepomucenum v Římě, kanovník Radek Tichý je rektorem Arcibiskupského semináře v Praze. Mnoho kanovníků naší kapituly pak o oba semináře pečovalo i v minulosti.

Vznik studia při pražské katedrále je patrně spojen s benediktinským řádem, ze kterého pocházeli první pražští biskupové včetně našeho úplně prvního biskupa Dětmara, člověka velmi moudrého a zbožného. Benediktini kladli zvláště velký důraz na kulturně vzdělávací činnost a první pražští biskupové byli v tomto duchu vychováni. O katedrální školu pak pečovali naši kanovníci a v 11. století se tato škola usídlila v objektu kapitulního domu, který byl přistavěn k románské bazilice svatého Víta. Ta nahradila předchozí románskou rotundu, která byla od vzniku biskupství v roce 973 první pražskou katedrálou. Kapitulní dům měl dispozici jednoduchého kláštera s ambitem, přiléhal k severní fasádě baziliky zasahoval tak až do dnešní Vikářské ulice, jeho podstatná část se však nacházela ještě uvnitř půdorysu současné gotické katedrály. Často je v pramenech nazýván „klášterem kostela pražského,“ ačkoliv se o klášter v pravém slova smyslu nejednalo. Biskup pak sídlil v jednoduchém románském paláci situovaném západně od baziliky, ze kterého se po pozdějších stavebních úpravách vyvinulo dnešní Staré proboštství, které stojí v těsném sousedství dnešního západního průčelí katedrály se dvěma věžemi. Tento soubor románských staveb, kterému dominovala bazilika svatého Víta, plnící již tehdy funkci pražské katedrály, byl nazýván kapitulním okrskem.

Celoevropský význam pražské katedrální školy potvrzuje řada zahraničních studentů i vyučujících, kteří zde působili. Jedním z nejzvučnějších jmen je mistr Hubald z Lutychu, učenec, který už dříve získal mezinárodní věhlas v Paříži. Na naší škole působil již v letech 1008 – 1018. Existenci takové kvalitní a věhlasné školy při pražské katedrále je nutné vnímat také v dobovém kontextu. Vůbec nejstarší univerzita na světě vzniká totiž až v roce 1088 v Bologni, tedy zhruba 100 let po vzniku studia při naši katedrále. Na pražské katedrální studium pak ve 14. století minimálně z části navazuje i vznik Univerzity Karlovy, nejstarší univerzity na sever od Alp a na východ od Paříže. V době, kdy již na naší katedrální škole působili věhlasní zahraniční vyučující, ještě nebyla na českém území ani dostatečně rozvinutá gramotnost.

Sami kanovníci naší kapituly na této škole vyučovali. Vyučující nesli označení „magister“ neboli „mistr.“ S označením „scholastik“ jako správce školy se setkáváme poprvé v roce 1203. Kronikář Kosmas, děkan naší kapituly, pak zmiňuje jako správce školy jistého kanovníka Gervasia, velmi vzdělaného a moudrého muže. Velkého rozkvětu pak dosáhla naše katedrální škola za vlády Přemysla Otakara II. Po vzniku Univerzity Karlovy se pražské katedrální studium stává defacto její součástí.

Škola při pražské katedrále pod vedením scholastika z metropolitní kapituly však fungovala i nadále, kdy už bylo původní katedrální studium defacto včleněno do Univerzity Karlovy, a vyučovala se zde gramatika, logika a rétorika. Po zboření románského areálu, který byl nahrazen dnešní gotickou katedrálou, pak škola působila v místě dnešního Mladotova domu a následně do domu č.p. 41 na západním konci dnešní Vikářské ulice, který dnes už neexistuje. Ustoupil novogotické dostavbě naší katedrály.

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Přinášíme informace o výstavu těla, mši svaté i pohřebních obřadech nad Dominikem kardinálem Dukou, který zesnul v úterý 4. listopadu ve tři hodiny ráno. Nechť mu dá Bůh účast  na svých zaslíbeních. 

  • Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Na konci září přijal papež Lev XIV. rezignaci Mons. Václava Malého na úřad pomocného biskupa pražského. Otec Malý se zároveň rozhodl rezignovat na funkci probošta Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze. Novým proboštem byl zvolen Mons. Zdenek Wasserbauer, pomocný biskup pražský a kanovník Metropolitní kapituly. Jeho volba byla potvrzena i arcibiskupem pražským Mons. Janem Graubnerem.  

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Jak už bývá v Evropě obvyklé, biskupové a často i kanovníci katedrálních kapitul bývají ukládáni k poslednímu odpočinku v hrobkách umístěných přímo v jejich katedrálách. Pražští arcibiskupové jsou pak v dnešní době jedinými lidmi, kteří jsou až dodnes v naší katedrále skutečně pohřbíváni. Nalezneme je v ní na různých místech.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Nejen knížata, králové a císařové, ale i členové významných šlechtických rodů byli v průběhu staletí v naší katedrále pohřbeni. O některých zajímavých osobnostech z jejich řad přinášíme tento článek. Ne všechny hroby se zde dodnes dochovaly. O některých osobnostech víme, že byly v katedrály pohřbeny, ale již nejsme schopni určit, kde přesně se jejich hroby nacházejí. Významným šlechtickým rodům pak patřily některé kaple v chórovém ochozu nebo bočních lodích, které zároveň nesou své zasvěcení. Tyto kaple pak označujeme jejich zasvěcením konkrétnímu světci a zároveň přívlastkem podle daného rodu, který v té či oné kapli má obvykle i svoji hrobku. A tak kapli sv. Ondřeje nazýváme také kaplí Martinickou, kapli sv. Marie Magdaleny kaplí Valdštejnskou, kapli sv. Anny kaplí Nostickou a v kapli sv. Zikmunda pro změnu nalezneme hrobku Černínů z Chudenic.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Liturgický rok se blíží ke svému závěru a jeho poslední měsíc je tradičně spojen s Památkou všech věrných zemřelých, která v liturgickém kalendáři připadá na 2. listopadu. Návštěvy hřbitovů a hrobů našich blízkých se však obvykle protáhnou i na další dny a týdny, které na tento den navazují a vžil se pro ně lidový název dušičkové období. Nezřídka byly hřbitovy zřizovány okolo kostela a nejinak tomu bylo v případě naší katedrály. Stavba gotického dómu, která začala od poloviny 14. století nahrazovat předchozí románskou baziliku, však pozřela i toto pohřebiště a náš kanovník Beneš Krabice z Weitmile, třetí ředitel stavby katedrály, například přesunul hroby pražských biskupů do chórového ochozu nové stavy, kde se nacházejí před hrobem sv. Víta dodnes.

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení