V kapli sv. Jana Křtitele oslavíme svátek Stětí sv. Jana Křtitele

V kapli sv. Jana Křtitele oslavíme svátek Stětí sv. Jana Křtitele

Ve čtvrtek 29. srpna oslavíme svátek Stětí sv. Jana Křtitele. Naše putování katedrálou nás tak zavede opět do jedné z kaplí v chórovém ochozu naší katedrály, kde oslavíme ranní mši svatou v 7:00.

Ačkoliv se tato polygonální kaple nachází v nejstarší části katedrály, postavené jejím prvním stavitelem Matyášem z Arrasu a je založena na typickém Arrasově půdorysu, pozornému návštěvníku neunikne struktura jejího zdiva, kde velké, světlé a pravidelně řezané pískovcové bloky odpovídají nové části katedrály dostavěné v 19. a 20. století. Skutečně se jedná v tomto případě o jednu z nejmladších částí chrámu. Před zahájením dostavby katedrály bylo torzo její původní gotické části v natolik špatném stavu, že musela být nejprve zahájena jeho oprava, kterou vedl stavitel Josef Ondřej Kranner. Zděné konstrukce kaple sv. Jana Křtitele vykazovaly masivní statické poruchy a mohutné trhliny, pravděpodobně v důsledku jejich příliš mělkého založení. Původní středověká kaple tak musela být v letech 1863 – 1864 zbořena a vystavěna znovu. Vnitřní stěny přiléhající k sousedním kaplím byly pro změnu natolik poškozeny požárem z roku 1541, že po provedení oprav opět ztratily svoji původní podobu. Přesto však v kapli nalezneme řadu velmi vzácných a starobylých sochařských děl a dalších artefaktů, které sem byly zpět umístěny.

 

Hlavní oltář v kapli

 

Za pozornost stojí samotný hlavní oltář, jehož podobu navrhl ještě Josef Kranner, realizaci díla však vedl již jeho nástupce Josef Mocker, který Krannerův návrh mírně pozměnil. Velmi neobvyklé je materiálové řešení tohoto novogotického oltáře. Není totiž zhotoven z tradičních českých materiálů jako je pískovec nebo opuka, ale z vápence. V oltářním retáblu se nachází v jeho prostředním výklenku socha sv. Jana Křtitele, po jeho boku pak nalevo socha sv. Cyrila a napravo sv. Metoděje. Zatímco socha sv. Jana a sv. Cyrila pochází z pozůstalosti Václava Levého, sochu sv. Metoděje vytvořil ve svých dvaceti letech jeho začínající žák Josef Václav Myslbek, později jeden z nejvýznamnějších českých sochařů, jehož další již vrcholné dílo, bronzová socha Bedřicha Celestina kardinála Schwarzenberga se nachází hned naproti kapli v chórovém ochozu.

 

Opukový náhrobek Bořivoje II.

 

Kromě knížat Břetislava I. a Bořivoje II., jejichž opukové náhrobky můžeme vidět u obou bočních stěn kaple, zde nalezli místo posledního odpočinku dva pražští arcibiskupové a velmistři rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou, kteří se ujali úřadu po skončení 140 let trvajícího uprázdnění svatovojtěšského stolce v roce 1561. Prvním z nich byl Antonín Brus z Mohelnice, kterého po jeho smrti vystřídal jeho krajan Martin Medek z Mohelnice. Jejich náhrobní desky, zhotovené z červenohnědého sliveneckého mramoru, byly vyzdviženy ze země a postaveny při stěnách kaple po bocích oltáře. Na tyto dva zde pohřbené arcibiskupy upomínají také dva znaky křižovnického řádu na zlacené kované mříži.  

 

Arcibiskupský náhrobek

 

Okenní vitráže v kapli jsou společným dílem několika umělců. Jejich námět vytvořil Karel Vladislav Zapa, umělecký návrh figurálních kompozic Josef Matyáš Trenkwald a Antonín Lhota. Malbu pak provedl Johann Zacharias Quast. Za zmínku ještě stojí, že architektonickou kresbu a ornamentální vzory navrhl sám dómský stavitel Josef Ondřej Kranner.

Relikviář blahoslaveného Karla I.

 

Od 2. neděle velikonoční roku 2022 je na hlavním oltáři také umístěn relikviář s ostatkem bl. Karla I., posledního rakouského císaře a českého a uherského krále. Naše poslední královská dynastie je s touto kaplí spjata rovněž osobou krále Ferdinanda V., který po abdikaci v roce 1848 žil na Pražském hradě a mj. na výzdobu oltáře této kaple přispěl.  

 

Bronzová noha tzv. Jeruzalémského svícnu

 

Samostatnou kapitolou je tzv. Milánský neboli Jeruzalémský svícen, umístěný vlevo vedle oltáře. Ukořistilo ho české vojsko krále Vladislava II. v roce 1158 po dobytí Milána. Z původního svícnu se však dochovala pouze jeho bronzová bohatě zdobená románská noha. O svícnu však přineseme více informací v samostatném článku.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Jak už bývá v Evropě obvyklé, biskupové a často i kanovníci katedrálních kapitul bývají ukládáni k poslednímu odpočinku v hrobkách umístěných přímo v jejich katedrálách. Pražští arcibiskupové jsou pak v dnešní době jedinými lidmi, kteří jsou až dodnes v naší katedrále skutečně pohřbíváni. Nalezneme je v ní na různých místech.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Nejen knížata, králové a císařové, ale i členové významných šlechtických rodů byli v průběhu staletí v naší katedrále pohřbeni. O některých zajímavých osobnostech z jejich řad přinášíme tento článek. Ne všechny hroby se zde dodnes dochovaly. O některých osobnostech víme, že byly v katedrály pohřbeny, ale již nejsme schopni určit, kde přesně se jejich hroby nacházejí. Významným šlechtickým rodům pak patřily některé kaple v chórovém ochozu nebo bočních lodích, které zároveň nesou své zasvěcení. Tyto kaple pak označujeme jejich zasvěcením konkrétnímu světci a zároveň přívlastkem podle daného rodu, který v té či oné kapli má obvykle i svoji hrobku. A tak kapli sv. Ondřeje nazýváme také kaplí Martinickou, kapli sv. Marie Magdaleny kaplí Valdštejnskou, kapli sv. Anny kaplí Nostickou a v kapli sv. Zikmunda pro změnu nalezneme hrobku Černínů z Chudenic.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Liturgický rok se blíží ke svému závěru a jeho poslední měsíc je tradičně spojen s Památkou všech věrných zemřelých, která v liturgickém kalendáři připadá na 2. listopadu. Návštěvy hřbitovů a hrobů našich blízkých se však obvykle protáhnou i na další dny a týdny, které na tento den navazují a vžil se pro ně lidový název dušičkové období. Nezřídka byly hřbitovy zřizovány okolo kostela a nejinak tomu bylo v případě naší katedrály. Stavba gotického dómu, která začala od poloviny 14. století nahrazovat předchozí románskou baziliku, však pozřela i toto pohřebiště a náš kanovník Beneš Krabice z Weitmile, třetí ředitel stavby katedrály, například přesunul hroby pražských biskupů do chórového ochozu nové stavy, kde se nacházejí před hrobem sv. Víta dodnes.

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Rok mučednické smrti svatého Václava

    Rok mučednické smrti svatého Václava

    V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení