O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

O Květné neděli bude znít v katedrále hymnus ze 6. století

„Hle, jak až k srdci proniká zbraň bezcitná a strašlivá! Z boku se řine s vodou krev a od hříchu nás omývá.“

Květnou nedělí vstoupíme do Svatého týdne, kterým vrcholí celý liturgický rok a kdy budeme slavit vrcholné události z dějin spásy. Památka Poslední večeře Páně zpřítomňuje ustanovení eucharistie, kdy náš Pán Ježíš Kristus večer před svou smrtí na kříži vzal do rukou chléb a kalich vína a řekl svým učedníkům „toto je moje tělo, které se za vás vydává“ a „toto je má krev, která se za vás prolévá,“ „toto je smlouva nová a věčná“ a „to konejte na mou památku.“ Kristovo zatčení, odsouzení a následnou vykupitelskou smrt na kříži připomíná památka Umučení Páně, slavená na Velký pátek a následně v sobotu v noci budeme slavit vigilii Zmrtvýchvstání Páně, Kristovo slavné vzkříšení a vítězství nad smrtí.

Svatý týden je uveden úryvkem z evangelia, který uslyšíme právě na začátku mše svaté o Květné neděli. Slavný vjezd Pána Ježíše do Jeruzaléma, kdy je vítán zástupy jako král a prorok, to je událost kterou si připomeneme při tradičním žehnání ratolestí, se kterými se vydáme ve slavnostním procesí k oltáři. Zástupy lidí tehdy rozprostíraly Ježíši na cestu své pláště, kladly před něj zelené ratolesti a provolávaly mu slávu jako svému králi: „Hosana synu Davidovu, požehnaný, který přichází ve jménu Páně! Hosana na výsostech!“ Jako naprostý protiklad vůči tomuto úryvku z evangelia pak na první pohled působí zpráva o Kristovu zatčení, soudu a ukřižování, kterou vyslechneme při téže mši svaté o několik okamžiků později při zpívaných pašijích. Je to však zpráva o Kristově vykupitelské oběti a konečném vítězství nad smrtí, zpráva o králi, který není korunován korunou ze zlata a drahých kamenů, ale korunou trnovou, symbolem utrpení, které vzal na sebe za nás hříšníky.

Toto tajemství Kristovy vykupitelské oběti na kříži spojené s důrazem na jeho královský majestát vyjadřuje starobylý hymnus původem z Franské říše, který budeme v katedrále posléze zpívat v úvodu nešpor o Květné neděli. Tento hymnus církev zpívá při nešporách každý den Svatého týdne a jedná se dílo raně středověkého básníka a biskupa v Poitiers, který se jmenoval Venantius Fortunatus. Nádherná píseň, která začíná slovy „Vexilla regis prodeunt“ (česky „Korouhve královské jdou vpřed“), byla poprvé zpívána 19. listopadu 569 při procesí, ve kterém byly přinášeny relikvie Svatého Kříže z Tours právě do kláštera Svatého Kříže v Poitiers. Ty získala franská královna a později světice Radegunda darem od východořímského císaře Justiniána II.

Tento hymnus, který původně oslavoval tuto konkrétní historickou událost, již dlouhá staletí neodmyslitelně patří k liturgii Svatého týdne a spojuje nás tak s generacemi křesťanů, které stejnými slovy oslavovaly největší událost v dějinách spásy. Zpíváme ho také o svátku Povýšení Svatého Kříže dne 14. září. Celým svým obsahem totiž oslavuje Kristův kříž jako nástroj našeho vykoupení, jako nádherný a zářící strom, který je zkropen božskou krví, jehož prostřednictvím Kristus smrt přemohl a vykoupil nás pro život věčný. Z nástroje umučení se tak stal nástroj našeho vykoupení a symbol naší naděje na spásu a život věčný. Proto v tomto hymnu voláme „O Crux ave, spes unica!“ – „Zdráv buď, kříži, jediná naše naděje!“ A právě svatý kříž je tou královskou korouhví Syna Božího, našeho nejvyššího a věčného kněze a nebeského krále a v jiné písni prosíme: „Praporem nám, svatý kříži, v každém našem boji buď!“  

„Korouhve královské jdou vpřed, kříž září ohněm tajemství; ten, který stvořil tělo, svět, svým tělem, přibit na něm, tkví (….) Nádherný strome zářící, jejž rosí božské krve proud, za hodna vyvolený jsi ke svatým údům tvrdě lnout!“

Kéž nás dle slov této starobylé písně Kristus svým křížem uzdraví a přivede k slávě na nebi!

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Přinášíme informace o výstavu těla, mši svaté i pohřebních obřadech nad Dominikem kardinálem Dukou, který zesnul v úterý 4. listopadu ve tři hodiny ráno. Nechť mu dá Bůh účast  na svých zaslíbeních. 

  • Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Na konci září přijal papež Lev XIV. rezignaci Mons. Václava Malého na úřad pomocného biskupa pražského. Otec Malý se zároveň rozhodl rezignovat na funkci probošta Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze. Novým proboštem byl zvolen Mons. Zdenek Wasserbauer, pomocný biskup pražský a kanovník Metropolitní kapituly. Jeho volba byla potvrzena i arcibiskupem pražským Mons. Janem Graubnerem.  

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Jak už bývá v Evropě obvyklé, biskupové a často i kanovníci katedrálních kapitul bývají ukládáni k poslednímu odpočinku v hrobkách umístěných přímo v jejich katedrálách. Pražští arcibiskupové jsou pak v dnešní době jedinými lidmi, kteří jsou až dodnes v naší katedrále skutečně pohřbíváni. Nalezneme je v ní na různých místech.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Nejen knížata, králové a císařové, ale i členové významných šlechtických rodů byli v průběhu staletí v naší katedrále pohřbeni. O některých zajímavých osobnostech z jejich řad přinášíme tento článek. Ne všechny hroby se zde dodnes dochovaly. O některých osobnostech víme, že byly v katedrály pohřbeny, ale již nejsme schopni určit, kde přesně se jejich hroby nacházejí. Významným šlechtickým rodům pak patřily některé kaple v chórovém ochozu nebo bočních lodích, které zároveň nesou své zasvěcení. Tyto kaple pak označujeme jejich zasvěcením konkrétnímu světci a zároveň přívlastkem podle daného rodu, který v té či oné kapli má obvykle i svoji hrobku. A tak kapli sv. Ondřeje nazýváme také kaplí Martinickou, kapli sv. Marie Magdaleny kaplí Valdštejnskou, kapli sv. Anny kaplí Nostickou a v kapli sv. Zikmunda pro změnu nalezneme hrobku Černínů z Chudenic.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Liturgický rok se blíží ke svému závěru a jeho poslední měsíc je tradičně spojen s Památkou všech věrných zemřelých, která v liturgickém kalendáři připadá na 2. listopadu. Návštěvy hřbitovů a hrobů našich blízkých se však obvykle protáhnou i na další dny a týdny, které na tento den navazují a vžil se pro ně lidový název dušičkové období. Nezřídka byly hřbitovy zřizovány okolo kostela a nejinak tomu bylo v případě naší katedrály. Stavba gotického dómu, která začala od poloviny 14. století nahrazovat předchozí románskou baziliku, však pozřela i toto pohřebiště a náš kanovník Beneš Krabice z Weitmile, třetí ředitel stavby katedrály, například přesunul hroby pražských biskupů do chórového ochozu nové stavy, kde se nacházejí před hrobem sv. Víta dodnes.

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení