Putování po katedrále zavítá do kaple sv. Anny, matky Panny Marie

Putování po katedrále zavítá do kaple sv. Anny, matky Panny Marie

V pátek 26. července oslavíme svátek svaté Anny, který nás v rámci našeho putování katedrálou zavede do starobylé kaple v chórovém ochozu, zasvěcené právě této světici, která byla dle tradice matkou Panny Marie, ačkoliv se o ní kanonická evangelia nezmiňují. Ranní mši svatou proto oslavíme u oltáře této kaple, která je zároveň rodovou kaplí šlechtické rodiny Nostic-Rieneck.

Ačkoliv se nacházíme v nejstarší části katedrály v těsném sousedství Staré sakristie a kapli začal budovat již Matyáš z Arrasu, aby ji posléze dokončil Petr Parléř, návštěvníka jistě překvapí její intaktní výzdoba, svým stylem připomínající spíše výzdobu mladých novogotických kostelů. Již na první pohled je proto zřejmé, že středověká kaple musela projít zásadní rekonstrukcí. Stavebních úprav zde však proběhlo více a dnešní vzhled získala tato kaple až v 19. století. Z původní stavby Matyáše z Arrasu tak defacto zbyly jen svislé nosné konstrukce. Dokonce i konstrukci zastřešení dnes tvoří moderní železobetonová skořepina, stejně jako je tomu na všech ostatních Arrasových kaplích v chórovém ochozu katedrály. Kaple si však zachovala typický Arrasův půdorys tvořený pěti obvodovými stěnami. Na navazujícím zdivu Staré sakristie, které bylo zbaveno původních i pozdějších vrstev maleb či omítky, můžeme dokonce vidět spáru vyznačující konec Arrasova díla. Od této spáry směrem dále na západ již ve stavbě pokračoval Petr Parléř.

Veškerou malířskou výzdobu kaple včetně vitráže navrhl belgický malíř Jan Swerts, který působil v letech 1874 – 1879 jako učitel a ředitel Akademie výtvarných umění v Praze. Na jejich realizaci se pak podíleli další malíři a Swertsovi žáci František Čermák, Emil Lauffer, Bohumil Roubalík a František Ženíšek. Malby vyobrazují scény ze života Panny Marie.

 

Swertsovy malby

 

Od ochozu je kaple oddělena barokní kovanou železnou zlacenou mříží z roku 1733 s mramorovými sloupky, po stranách ji zdobí znaky arcibiskupa Daniela Josefa Mayera z Mayernu (1731-33) a malá z mědi tepaná poprsí dvou světců, jeden s otevřenou, druhý se zavřenou knihou. Dvě velké hvězdicové lucerny s červeně prosklenými středy byly přidány později, stejně jako v ostatních kaplích.

 

Swertsovy malby

 

Novogotický oltář navrhl dómský stavitel Josef Mocker. V retáblu oltáře je uprostřed umístěna socha sv. Anny s dcerou Marií, po jejím boku pak sochy sv. Lukáše a sv. Metoděje, všechny zhotovené Ludvíkem Šimkem. Oltář pochází z konce 70. let 19. století.

 

Mockerův novogotický oltář

 

Dodnes se dochovala i původní gotická oltářní mensa, avšak byla značně poškozena při plenění katedrály kalvinisty před vánočními svátky roku 1619, za které si dle některých zdrojů král Friedrich Falcký již několik měsíců před proslulou bitvou na Bílé hoře vysloužil přezdívku „Zimní král.“ České obyvatelstvo katolického i nekatolického vyznání totiž vyplnění katedrály považovalo za velký zločin a znesvěcení hlavního svatostánku země, ke kterému se vztahovala i řada protestantů, zejména z řad luteránů. Kalvinistickému plenění neunikly jen dřevěné renesanční oltáře zhotovené významnými evropskými mistry. Jejich úsilí směřovalo i ke zničení starobylých gotických kamenických děl, pískovcových či opukových soch ležících přemyslovských knížat králů na jejich tumbách, bust lucemburských králů a královen na vnitřním triforiu v chóru a dalších kamenosochařských děl. V důsledku toho mají sochy knížat a králů dodnes uražené koruny, nosy, ruce, vousy; busty panovníků a dalších osobností na triforiu mají často uražené nosy, z královských korun zbyly jen fragmenty a arcibiskupovi Arnoštu z Pardubic zůstal na hlavě místo honosné mitry pouze jakýsi kamenný pruh připomínající čelenku. Stejně tak dopadl i původní oltář v kapli svaté Anny. Jeho mensu dnes nalezneme ve Svatováclavské kapli, kde od 19. století tvoří její hlavní oltář. Na jeho antependiu můžeme vidět tři dnes již neidentifikovatelné postavy, kde postava uprostřed bude s největší pravděpodobností právě sv. Anna. Jsou na něm dochovány i zbytky gotických polychromií.

 

Původní oltář svaté Anny v kapli svatého Václava

 

Po kalvinistickém plenění byla v rámci obnovy interiéru tehdy ještě nedostavěné katedrály postavena tzv. „Stavovská oratoř,“ dřevěná tribuna zasahující právě do kaple sv. Anny a přilehlé části chórového ochozu. Sloužila jako vedlejší hudební kůr a jeho součástí byly dokonce varhany. Můžeme jej spatřit na obrazech z korunovací českých králů, v první řadě královny Marie Terezie a posléze na obdobné rytině zobrazující korunovaci Leopolda II. Tato tribuna byla odstraněna v rámci rekonstrukce interiéru katedrály v roce 1874.

Uprostřed hlavního oltáře je umístěna kopie tzv. Trevírského plenáře, jehož originál je umístěn v tzv. Hilbertově klenotnici v nové části katedrály. Jedná se o unikátní románský relikviář obsahující ostatky sv. Kříže, který se do pražské katedrály dostal náhodou. Po vyplenění trevírského benediktinského kláštera francouzskou armádou během Velké francouzské revoluce, kdy se násilí rozpoutané po popravě krále Ludvíka XVI. přelilo i za hranice Francie a revoluční armáda obsadila Porýní, se plenář ztratil a o mnoho let později jej našel v jendom pražském vetešnictví objevil jeden z členů hraběcí rodiny Nostic – Rieneck a rozhodl se ho zakoupit. Cesta plenáře z Trevíru do Prahy a jeho osudy během ní zůstávají dodnes záhadou. Nosticové plenář v roce 1846 umístili do své rodové kaple v naší katedrále, kterou byla starobylá arrasovská kaple sv. Anny v chórovém ochozu v sousedství Staré sakristie. Tam si ho všiml svatovítský kanovník Václav Michal Pešina z Čechorodu a požádal rodinu Nosticů, aby plenář věnovala právě katedrále, o jejíž dostavbu a zvelebení se významným způsobem zasloužil. Od té doby je součástí našeho chrámového pokladu. Jedná se o nádherný deskový relikviář zhotovený z dubového dřeva, pobitého zlatým a pozlaceným stříbrným plechem, posázený je drahými kameny a křišťálovými čočkami, pod nimiž jsou uloženy relikvie. Jde o unikátní ukázku porýnského zlatnictví románské až raně gotické doby, vynikající svým precizním zlatnickým zpracováním, výzdobu v podobě smaragdů, safírů, rubínů, topazů, ametystů a karneol, byzantské gemy a již zmíněné křišťálové čočky s relikviemi.

 

Trevířský plenář

 

Na východní stěně se nachází opravdu pozoruhodný a starobylý obraz Matky Boží nesoucí narozeného Pána Ježíše. Kromě úctyhodného stáří a mimořádně kvalitního zpracování je zvláštní tím, že se jedná defacto o nezaměnitelnou součástí naší katedrály. Obraz byl totiž s největší pravděpodobností vyhotoven nákladem jednoho z kanovníků naší metropolitní kapituly, který byl sám na tomto obraze vyobrazen klečící v modlitbě před impozantním zjevením madony. Kanovník je oblečen do chórového oděvu v zimní variantě, tj. s kožešinovou mozzettou přes ramena, Panna Maria pak do jednoduše řaseného modrého pláště, korunována dvěma anděly zlatou královskou korunou, stojící na zlatém půlměsíci, zašlapávající hada symbolizujícího ďábla, obklopená mandorlou. Impozantní výraz celého obrazu podtrhuje jeho zlaté pozadí. Pozoruhodná je rovněž ústřední postava samotného Ježíška, který drží v ruce stejně jako jeho matka jablíčko symbolizující ovoce vykoupení. Tělo Ježíška je zobrazeno, jako by již bylo pokryto ranami z bičování a utrpení, předcházejícího jeho vykupitelské smrti na kříži. Obraz pochází z doby kolem roku 1600, ale byl pravděpodobně zhotoven jako historizující replika na základě ještě mnohem staršího obrazu z poloviny 15. století.

 

Obraz Panny Marie

 

I vy máte možnost obdivovat krásu tohoto obrazu i celé kaple a to v pátek 26. července o titulární mši svaté v 07:00, kterou bude celebrovat P. Jozef Sudor. Všechny srdečně zveme!

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský“

Aktuality & články

  • Připomínáme si 56 let od smrti Josefa kardinála Berana

    Připomínáme si 56 let od smrti Josefa kardinála Berana

    Dozněly poslední tóny slavnostního rekviem. Jednoduchá rakev přikrytá lesklou látkou stojí v apsidě římského chrámu, daleko od československé vlasti uvězněné rudou ocelí. Náhle se chrámem rozléhá tiché šustění látek a pomalé kroky malého průvodu. Proti všem zvyklostem přichází ztichlým kostelem k rakvi papež Pavel VI. v pluviálu, modlí se a provádí výkrop rakve. Rakev bude zanedlouho uložena tam, kde nikdy žádný Čech předtím neležel – v kryptách chrámu sv. Petra ve Vatikánu po boku papežů Pia XI. A Pia XII. Taková pocta náleží v dějinách jen jedinému muži, skromnému rodákovi z Plzně, který život zasvětil eucharistii a práci – Josefu kardinálu Beranovi.

  • Slavíme slavnost svatého Jana Nepomuckého

    Slavíme slavnost svatého Jana Nepomuckého

    V závěru týdne oslavíme v naší katedrále velkou slavnost svatého mučedníka Jana Nepomuckého, jednoho z hlavních patronů české země a naší katedrály. Právě v chórovém ochozu našeho chrámu je světcovo tělo uloženo v nádherném stříbrném sarkofágu, který byl zhotoven v souvislosti s jeho svatořečením na začátku 18. století.

  • DŮLEŽITÉ: Uzavření areálu Pražského hradu dne 4. 5. 2025

    DŮLEŽITÉ: Uzavření areálu Pražského hradu dne 4. 5. 2025

    V neděli 4. května 2025 bude od 11.00 do 19.00 hod. uzavřen areál Pražského hradu. Mše sv. v kostele Všech svatých v 15.30 a nešpory v katedrále sv. Víta v 17.00 proto výjimečně NEBUDOU.
    Ranní mše sv. v 8.30 a dopolední v 10.00 v katedrále proběhnou jako obvykle. Po skončení dopolední mše sv. v 10.00 je třeba bez prodlení opustit areál Hradu východem směr Prašný most. Děkujeme za pochopení.
  • DŮLEŽITÉ: Zrušení mše svaté a hudebních nešpor 7. května

    DŮLEŽITÉ: Zrušení mše svaté a hudebních nešpor 7. května

    Oznamujeme, že konání bohoslužby plánované na 7. května 2025 (za +biskupa Antonína Podlahu a za zemřelé archeology při příležitosti 100. výročí založení Archeologického ústavu AV ČR) není na základě sdělení ředitele Správy Pražského hradu z důvodu velmi exponovaného programu na Pražském hradě v uvedených dnech možné.

    S politováním tedy sdělujeme, že se bohoslužba konat nebude.

  • První návštěva papeže v pražské katedrále v dějinách – II. díl

    První návštěva papeže v pražské katedrále v dějinách – II. díl

    Ikonickou se stala fotografie, která zachytila okamžik, kdy papež Jan Pavel II. vystoupil z letadla v Ruzyni a poprvé tak vstoupil na naši půdu. Padl na zem a uctil naši zemi políbením.

    „Věřící z Čech, Moravy a Slovenska mají v Římě pastýře, který rozumí jejich řeči. Rozumí i jejich mlčení. V době, kdy byla církev této země umlčena, považoval jsem za součást svého poslání být jejími ústy. Nyní je mým hlavním posláním vůči místní církvi to, co Ježíš svěřil Petrovi, posilovat své bratry.“

  • První návštěva papeže v pražské katedrále v dějinách – I. díl

    První návštěva papeže v pražské katedrále v dějinách – I. díl

    „Nevím, zda vím, co je to zázrak. Přesto se odvažuji říct, že jsem v tomto okamžiku účastníkem zázraku.“ Václav Havel, prezident ČSFR, 21. dubna 1990

    Na začátku dubna celý svět vzpomínal na jednoho z největších papežů v dějinách, svatého Jana Pavla II. Uplynulo totiž přesně 20 let od chvíle, kdy ho náš Pán povolal z tohoto světa. Pro naši katedrálu však letošní duben přináší ještě jedno významné výročí, které je s papežem Janem Pavlem II. spojené. Dne 21. dubna totiž uplyne přesně 35 let od chvíle, kdy vůbec poprvé v dějinách vstoupil papež na české území a kdy také navštívil naši katedrálu, kde se setkal s českými biskupy. Symbolika toho, že ve stejný den odešel papež František nás tíží právě v těchto dnech, kdy jej věřící na celém světě vyprovázejí na cestě z vzkříšeným Pánem…

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení