Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

Liturgický rok se blíží ke svému závěru a jeho poslední měsíc je tradičně spojen s Památkou všech věrných zemřelých, která v liturgickém kalendáři připadá na 2. listopadu. Návštěvy hřbitovů a hrobů našich blízkých se však obvykle protáhnou i na další dny a týdny, které na tento den navazují a vžil se pro ně lidový název dušičkové období. Nezřídka byly hřbitovy zřizovány okolo kostela a nejinak tomu bylo v případě naší katedrály. Stavba gotického dómu, která začala od poloviny 14. století nahrazovat předchozí románskou baziliku, však pozřela i toto pohřebiště a náš kanovník Beneš Krabice z Weitmile, třetí ředitel stavby katedrály, například přesunul hroby pražských biskupů do chórového ochozu nové stavy, kde se nacházejí před hrobem sv. Víta dodnes.

I v dalších staletích se v naší katedrále pohřbívalo, a pokud jde o počet pochovaných zemřelých, stala se pohřebištěm opravdu rozsáhlým. I proto je Památka všech věrných zemřelých pro náš chrám zvláště významná. V evropském měřítku snad není pražská katedrála v tomto směru neobvyklá, pohřbívání biskupů, kněží, panovníků a významných aristokratů bylo v evropských katedrálách poměrně běžnou praxí. Zcela jistě je však mimořádná množstvím zvláště významných osobností, které v ní místo posledního odpočinku nalezly.

V první řadě nalezneme v naší katedrále hroby pěti světců a zemských patronů. Už to z ní činí chrám v evropském měřítku výjimečný. Tyto světce si však v den Památky zesnulých zvláštním způsobem nepřipomínáme. Tento den se modlíme za odpuštění hříchů a spásu duše našich zemřelých bližních, zatímco světce počítáme mezi ty, kteří již společenství s Bohem dosáhli, uctíváme je jako naše přímluvce na nebesích, kteří byli vyzdviženi k úctě oltáře. I proto jsou součástí nádherných náhrobků našich světců oltářní mensy a můžeme tak na jejich hrobech slavit mši svatou.

Katedrála se nachází uprostřed panovnického sídla a byla tak mimo jiné královským a zámeckým kostelem, a tak není divu, že se stala místem posledního odpočinku řady panovníků. Spočinout v Božím domě v blízkosti oltáře, být i po smrti takto přítomen bohoslužbám a nechat si tam vyprošovat odpuštění hříchů a přijetí do Božího království, to byla vůle pravděpodobně každého evropského křesťanského vládce. V našem případě se jedná zejména o knížata a krále z dynastie Přemyslovců, ale i o krále z dalších vládnoucích rodů. A protože se Praha vícekrát stala metropolí Svaté říše římské, v naší katedrále tak byli pochováni dokonce čtyři císařové. Tím patříme k evropské špičce. Stejný počet císařů odpočívá v katedrále Panny Marie a svatého Štěpána ve Špýru. Více císařů pohromadě bychom nalezli už jen v Kapucínské kryptě ve Vídni, kde jich odpočívá dvanáct, avšak v tomto případě se nejedná o katedrálu.

V pražské katedrále jsou pohřbeni císařové Karel IV., Rudolf II., Ferdinand I. a Maxmilián II. Všechny bychom nalezli v hrobce přímo uprostřed chóru, jejíž viditelnou nadzemní část tvoří nádherné renesanční mauzoleum z bílého alpského mramoru, které zhotovil vlámský sochař Alexander Colin a podle něj je také nazýváno jako Colinovo mauzoleum. Císařové Ferdinand I. a Maxmilián II. byli pochováni společně s Ferdinandovou manželkou Annou Jagellonskou přímo v tomto mauzoleu, na kterém můžeme vidět nádherně zpracované sochy jejich ležících postav s korunami na hlavách. Pod mauzoleem pak byla vybudována podzemní hrobka, zrekonstruovaná ve 30. letech 20. století podle návrhu českého architekta Kamila Roškota. V ní pak odpočívají další dva císařové, a to sám Karel IV. a za ním pak v dochovaném barokním sarkofágu Rudolf II. Ostatní panovníci pohřbení v této hrobce pak byli nositelé královských titulů: Václav IV., král římský a český, Ladislav Pohrobek, král český a uherský, dále je zde pochován Jiří z Poděbrad. Vedle těchto panovníků zde odpočívají také všechny čtyři manželky Karla IV. nebo jedna z dcer Marie Terezie, Marie Amálie Habsbursko-Lotrinská. V nejstarší části katedrály, kterou tvoří věnec kaplí za hlavním oltářem, vybudovaný již prvním stavitelem Matyášem z Arrasu, jsou pak pod starobylými gotickými náhrobky uloženy mimo jiné ostatky prvního dědičného českého krále Přemysla Otakara I. a slavného krále železného a zlatého Přemysla Otakara II. O dalších osobnostech pochovaných v naší katedrále si můžete přečíst v dalších článcích, které jsme pro vás připravili.

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Informace o pohřebním triduu Dominika kardinála Duky

    Přinášíme informace o výstavu těla, mši svaté i pohřebních obřadech nad Dominikem kardinálem Dukou, který zesnul v úterý 4. listopadu ve tři hodiny ráno. Nechť mu dá Bůh účast  na svých zaslíbeních. 

  • Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Novým proboštem Metropolitní kapituly se stává Mons. Zdenek Wasserbauer

    Na konci září přijal papež Lev XIV. rezignaci Mons. Václava Malého na úřad pomocného biskupa pražského. Otec Malý se zároveň rozhodl rezignovat na funkci probošta Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze. Novým proboštem byl zvolen Mons. Zdenek Wasserbauer, pomocný biskup pražský a kanovník Metropolitní kapituly. Jeho volba byla potvrzena i arcibiskupem pražským Mons. Janem Graubnerem.  

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Jak už bývá v Evropě obvyklé, biskupové a často i kanovníci katedrálních kapitul bývají ukládáni k poslednímu odpočinku v hrobkách umístěných přímo v jejich katedrálách. Pražští arcibiskupové jsou pak v dnešní době jedinými lidmi, kteří jsou až dodnes v naší katedrále skutečně pohřbíváni. Nalezneme je v ní na různých místech.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Nejen knížata, králové a císařové, ale i členové významných šlechtických rodů byli v průběhu staletí v naší katedrále pohřbeni. O některých zajímavých osobnostech z jejich řad přinášíme tento článek. Ne všechny hroby se zde dodnes dochovaly. O některých osobnostech víme, že byly v katedrály pohřbeny, ale již nejsme schopni určit, kde přesně se jejich hroby nacházejí. Významným šlechtickým rodům pak patřily některé kaple v chórovém ochozu nebo bočních lodích, které zároveň nesou své zasvěcení. Tyto kaple pak označujeme jejich zasvěcením konkrétnímu světci a zároveň přívlastkem podle daného rodu, který v té či oné kapli má obvykle i svoji hrobku. A tak kapli sv. Ondřeje nazýváme také kaplí Martinickou, kapli sv. Marie Magdaleny kaplí Valdštejnskou, kapli sv. Anny kaplí Nostickou a v kapli sv. Zikmunda pro změnu nalezneme hrobku Černínů z Chudenic.

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení