Nedokončená galerie králů na pražské katedrále

Nedokončená galerie králů na pražské katedrále

Pozorný návštěvník při pohledu na vnější opěrný systém západní části naší katedrály nemůže přehlédnout zvláštní kamenné baldachýny na velmi subtilních sloupech, které se vyskytují také kolem Velké jižní věže. Až na dvě výjimky zůstaly všechny neobsazené. Pouze na Mockerově západním průčelí jsou pod těmito baldachýny umístěny sochy císaře a krále Karla IV. a prvního pražského arcibiskupa Arnošta z Pardubic. K čemu tedy slouží ty ostatní? I pod nimi měly stát sochy, které již nebyly dokončeny. S koncem monarchie a pádem habsbursko-lotrinské dynastie v roce 1918 totiž tyto baldachýny definitivně ztratily svůj smysl. Mělo se totiž jednat o galerii králů, podobnou té, která zdobí západní průčelí katedrály Notre-Dame v Paříži.

Kde se ale vzal v zamýšlené galerii králů arcibiskup na západním průčelí chrámu? Zde se možná nachází odpověď na otázku, proč tento soubor soch již nebyl nikdy dokončen. Arnošt z Pardubic původní koncept rozbil a nahradil zde v roce 1942 císaře a krále Františka Josefa I., odstraněného již v době I. československé republiky, který původně tvořil protipól svému předkovi Karlu IV. Jeho socha byla po vzniku republiky snesena a údajně rozbita. Můžeme ji vidět ještě na dochované nepříliš kvalitní černobílé fotografii v okamžiku, kdy je připravována k demontáži. Bohužel se jednalo o demontáž naprosto nezaslouženou.

 

Snášení sochy císaře Františka Josefa 1919

 

Císař a král František Josef I. se v českých zemích těší rozporuplné pověsti. V pozdějších letech již byl dost oblíben a uctíván jako stařičký mocnář. Jeho slib, že se nechá v naší katedrále korunovat českým králem, který následně nedodržel, však přinesl značné roztrpčení a zklamání. Je mu to často vyčítáno dodnes. Jeho strýc a předchůdce, který byl posledním korunovaným českým králem, po své abdikaci žil dalších 27 let na Pražském hradě a byl zde často uctíván jako náš skutečný král Františkovi Josefovi navzdory. Paradoxně však právě v době vlády Františka Josefa I. byla vybudována podstatná část dómu. V roce 1848, když se ujal trůnu, stálo na Pražském hradě pouze zchátralé torzo chóru a Velké jižní věže. V roce 1916, kdy tento císař a král umírá, již byla katedrála opravena dostavěna prakticky do dnešní podoby, do jejího úplného dokončení a vysvěcení zbývalo již pouhých 13 let.

Zásluhy císaře Františka Josefa I. o dostavbu naší katedrály jsou naprosto nezpochybnitelné. Jako český král, byť nekorunovaný, na svůj vznešený velechrám rozhodně nezapomněl. Stejně jako na stavbu Národního divadla přispíval na dostavbu pražské katedrály z vlastních zdrojů velmi významnými sumami peněz. Je otázka, zda by se bez jeho nezanedbatelné finanční podpory dílo podařilo dokončit, nebo dokončit v takové kráse a tak brzy. Sochy císařů Karla IV. a Františka Josefa I. na průčelí katedrály tak měly pěknou spojitost. Zatímco první císař se zasloužil o výstavbu východní poloviny chrámu, ten druhý pak o 500 let později o vznik té západní.

 

Exteriér katedrály se znatelnými prázdnými výklenky

 

Původně zamýšlené uspořádání galerie králů mělo být ještě trochu jiné. Celý cyklus měl začít nad Svatováclavskou kaplí, kde pod baldachýnem dodnes stojí zvětšená replika dochované středověké sochy svatého Václava, kterou můžeme vidět právě v kapli nad oltářem. Galerie měla pokračovat směrem k západnímu průčelí knížaty Boleslavem II., Břetislavem I., prvním českým králem Vratislavem I., Vladislavem II., Přemyslem Otakarem I. a II., následovat měl nechronologicky Vladislav II. Jagellonský, Jiří z Poděbrad a Václav IV. Na jižním nároží západního průčelí měl stát původně právě Karel IV. a František Josef I. měl vytvářet jeho protiváhu na severním nároží. Na samotném průčelí katedrály pak měli stát Jan Lucemburský a Ferdinand V. Na severní straně trojlodí směrem do Vikářské ulice bylo v plánu umístit sochy Ferdinanda I., Marie Terezie a Rudolfa II. Jednota pro dostavbu chrámu svatého Víta však na tento záměr rezignovala z finančních důvodů a z celé galerie králů tak realizovala v roce 1908 právě Karla IV. a Františka Josefa I., a to přímo na západním průčelí. Ten rok se totiž slavilo 60 let od nástupu císaře na trůn.

Nejen galerie králů zůstala nedokončeným projektem. O některých dalších zajímavých nerealizovaných záměrech pro vás připravujeme další články.

 

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Rok mučednické smrti svatého Václava

    Rok mučednické smrti svatého Václava

    V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

  • Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Každý rok si naše katedrála a její kapitula připomenou několik významných kulatých výročí. S ohledem na bohaté tisícileté dějiny tohoto chrámu a velké množství významných historických osobností z řad jeho kanovníků je přirozené, že téměř každý měsíc vzpomínáme hned na několik kněží, biskupů, stavitelů nebo významných historických událostí spojených s naší katedrálou. V nadcházejících týdnech však budeme pamatovat na zvláště významného kanovníka a děkana naší kapituly, který se zapsal do dějin českých zemí tučným písmem a všichni ho známe již z prvních let naší školní docházky. Dne 21. října uplyne 900 let od úmrtí kanovníka Kosmy, který se na začátku 12. století stal prvním známým kapitulním děkanem. Do dějin vstoupil zejména jako autor Kroniky české. Právě v ní se dočítáme mimo jiné o bájném Přemyslu Oráčovi, kněžně Libuši a dalších českých knížatech, která vládla v našich zemích před nástupem knížete Bořivoje a svaté Ludmily, našich prvních historicky doložených panovníků.

  • Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Od roku 2024 zavedl prezident České republiky Petr Pavel na Pražském hradě novou tradici. Korunovační klenoty, uchovávané dle tradice v korunní komoře nad Zlatou branou naší katedrály, jsou z jeho rozhodnutí nově k vidění každoročně při příležitosti slavnosti svatého Václava, věčného panovníka české země, kterému je česká královská koruna přímo zasvěcena. V letošním roce tak můžeme navštívit jejich výstavu od 18. do 29. září. Poté se koruna, jablko a žezlo vrátí na své přísně střežené místo v naší katedrále, které je přístupné pouze z prostoru, ve kterém je náš svatý kníže již bezmála 1100 let pochován. 

  • Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení