Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Okna Staré klenotnice katedrály svatého Víta dodnes ukrývají fragmenty středověku

Katedrálu od jejího dokončení v I. polovině 20. století obdivují zástupy návštěvníků nejen pro její celkovou monumentalitu, ale také pro velké množství hodnotných uměleckých děl i drobných a zajímavých stavebních a kamenosochařských detailů. Jak je vůbec možné, že se jich tolik po dlouhých staletích na tak exponovaném místě dochovalo?

Takovou otázku si kolemjdoucí kladou zejména díky slohové čistotě novogotické dostavby a puristické rekonstrukci chóru, která probíhala od II. poloviny 19. století. Ve skutečnosti však díky několika pohromám, které chrám během dějin postihly, ale i v důsledku povětrnostních vlivů mnoho původních prvků stavby nepřežilo. Nedostavěné torzo chrámu bylo postupně opravováno, zvětralé kamenné bloky byly postupně nahrazovány replikami a kromě velkého požáru v roce 1541 to bylo zejména pruské bombardování v roce 1757, které významným způsobem poškodilo severní část vnějšího opěrného systému a vysokého chóru, kde bylo mnoho kamenosochařských detailů doslova otlučeno a muselo být při opravě doplněno. Radiálně se rozebíhající mikrotrhliny v pískovcových blocích vzniklé po dopadu pruských dělových koulí jsou na severních opěrácích při prohlídce z lešení identifikovatelné dodnes. I ze středověkého chóru, věnce kaplí a opěrného systému se dochoval zcela původní v podstatě jen skelet, byť na jižní straně orientované směrem do města bychom středověkých kamenických detailů nalezli mnohem více. Bohužel bychom již těžko hledali v oknech katedrály původní kamenné kružby, které obdivujeme pro jejich subtilní provedení a velmi složité a bohatě zpracované tvarosloví v rozsáhlých plochách velkých oken vysokého chóru, hlavní lodi a transeptu. Ty jsou z převážné většiny doplněné až v 19. a 20. století během rekonstrukce a dostavby chrámu. Tedy až na tři výjimky.

 

Okna Staré klenotnice z interiéru

 

V katedrále se nacházejí jediná tři okna, kde se původní středověké kružby ještě dosud dochovaly. Jedná se o menší a nenápadná gotická okénka vedoucí do prostor Parléřovy Staré klenotnice, situované nad Starou sakristií. Z vnitřní strany nejsou pro návštěvníky dostupná, ale lze si je velmi dobře prohlédnout v exteriéru z Vikářské ulice, nejlépe z úrovně velké kované mříže u kapitulního děkanství (tzv. Mladotova domu) č.p. 37. Uvidíme zde stěnu rozdělenou mohutným pilířem jednoho z opěráků, ve které jsou dvě řady zamřížovaných oken. Dolní tři okna patří Staré sakristii a okenní kružby neobsahují. Horní tři okna vedou do zmíněné Staré klenotnice a spatříme v nich typické dělení gotického okna se dvěma tzv. jeptiškami. Tyto kružby pochází z období okolo roku 1360 a dochovaly se téměř neporušené. Snad k tomu přispěla i jejich poloha poměrně nízko nad úrovní terénu, kdy tato navíc ještě zamřížovaná okna byla okolními stavbami chráněna před pruským dělostřelectvem. Stará klenotnice a Stará sakristie zůstaly navíc dle svědectví našeho kanovníka Václava Hájka z Libočan jako jedny z mála částí chrámu prakticky nedotčené velkým požárem na jaře roku 1541 a o století později byly ušetřené i řádění kalvinistů.

 

Tři středověká okna vedoucí do Staré klenotnice vidíme ve druhém patře

 

Při opravdu velmi detailní prohlídce těchto oken bychom zjistili, že se odlišují i profilace nejvýchodněji situovaných oken klenotnice i sakristie od oken ostatních. I to má svoji logickou příčinu. Právě prvním oknem prochází spára mezi východní části stavby vybudovanou Matyášem z Arrasu a navazující dostavbou sakristie a klenotnice provedenou Petrem Parléřem. Zatímco první okna v obou řadách přinejmenším započal budovat ještě mistr Matyáš, zbývající dvě již pocházejí z dílny Petra Parléře. Mohutný opěrák mezi okny pak stojí pravděpodobně přímo na původních základech obvodové stěny románského kapitulního domu (tzv. „kláštera kostela pražského“), který zde v době zahájení stavby sakristie ještě stál a teprve Petrem Parléřem byl odstraněn.

Stará sakristie i Stará klenotnice jsou plné mnoha dalších architektonických pozoruhodností. O těch nejzajímavějších z nich pro Vás připravujeme další články.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Rok mučednické smrti svatého Václava

    Rok mučednické smrti svatého Václava

    V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

  • Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Každý rok si naše katedrála a její kapitula připomenou několik významných kulatých výročí. S ohledem na bohaté tisícileté dějiny tohoto chrámu a velké množství významných historických osobností z řad jeho kanovníků je přirozené, že téměř každý měsíc vzpomínáme hned na několik kněží, biskupů, stavitelů nebo významných historických událostí spojených s naší katedrálou. V nadcházejících týdnech však budeme pamatovat na zvláště významného kanovníka a děkana naší kapituly, který se zapsal do dějin českých zemí tučným písmem a všichni ho známe již z prvních let naší školní docházky. Dne 21. října uplyne 900 let od úmrtí kanovníka Kosmy, který se na začátku 12. století stal prvním známým kapitulním děkanem. Do dějin vstoupil zejména jako autor Kroniky české. Právě v ní se dočítáme mimo jiné o bájném Přemyslu Oráčovi, kněžně Libuši a dalších českých knížatech, která vládla v našich zemích před nástupem knížete Bořivoje a svaté Ludmily, našich prvních historicky doložených panovníků.

  • Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Od roku 2024 zavedl prezident České republiky Petr Pavel na Pražském hradě novou tradici. Korunovační klenoty, uchovávané dle tradice v korunní komoře nad Zlatou branou naší katedrály, jsou z jeho rozhodnutí nově k vidění každoročně při příležitosti slavnosti svatého Václava, věčného panovníka české země, kterému je česká královská koruna přímo zasvěcena. V letošním roce tak můžeme navštívit jejich výstavu od 18. do 29. září. Poté se koruna, jablko a žezlo vrátí na své přísně střežené místo v naší katedrále, které je přístupné pouze z prostoru, ve kterém je náš svatý kníže již bezmála 1100 let pochován. 

  • Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení