Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

V pátek dne 27. června uplyne 90 let od chvíle, kdy naše katedrála hostila ve své době naprosto přelomovou a dnes bohužel již téměř zapomenutou událost, jejíž skutečný význam zůstává zejména s ohledem na následující vývoj československých dějin nedoceněn. Předcházelo jí půlhodinové vyzvánění zvonů všech kostelů v Československu, když v 18 hodin do pražské katedrály vstoupil pařížský arcibiskup Jean kardinál Verdier, papežský legát zastupující papeže Pia XI. na Prvním celostátním sjezdu katolíků československých. Ten zde pronesl zahajovací proslov a pražský arcibiskup Karel Kašpar přečetl v šesti jazycích národů československého státu pověřovací bulu papeže a jeho požehnání.

Třídenního programu se v Praze následně zúčastnilo na půl milionu československých katolíků různých národností. Svým rozsahem a významem se jednalo o akci ne nepodobnou první návštěvě papeže v Československu o 55 let později, kdy na pražské Letenské pláni papež Jan Pavel II. sloužil mši svatou pro půl milionu věřících, a zároveň se akce aktivně zúčastnili představitelé československého státu. Papežský legát před zahájením sjezdu v naší katedrále dokonce odcestoval vlakem do Lán, kde byl uvítán Janem Masarykem a následně se setkal i s Tomášem G. Masarykem, kterému v té době zbýval již poslední půlrok v úřadu prezidenta ČSR a poslední dva roky života. Zvláště se při sjezdu angažoval tehdejší ministr zahraničí Edvard Beneš a měl při tom i podporu vlády vedené Janem Malypetrem. A to znamenalo v době tzv. První republiky skutečně dost zásadní zvrat, neboť vztah římskokatolické církve a československého státu byl původně od samého začátku velmi napjatý a vygradoval až k otevřenému nepřátelství.

 

Arcibiskup Kašpar hovoří na sjezdu

 

První zásadní trhliny dostal tento vztah hned na samém začátku dne 3. listopadu 1918, kdy byl na Staroměstském náměstí stržen Mariánský sloup. Vrcholem roztržky pak byla tzv. Marmaggiho aféra, kdy papežský nuncius v roce 1925 opustil Československo. V tom roce došlo ke zrušení svátku svatého Jana Nepomuckého, jeho nahrazení památným dnem Jana Husa a vyvěšení husitských praporů na Pražském hradě. Až o dva roky později pak došlo k uzavření modu vivendi mezi Svatým stolcem a Československou republikou. Mladý československý stát si původně ani nevěděl příliš rady s naší katedrálou a korunovačními klenoty českých králů, které jsou v ní uložené. Jednalo se o nejvýznamnější symboly království, se kterými se nová republika nejprve neuměla ztotožnit. Přesto později začala toto dědictví přijímat opatrně za své a nakonec se i částečně podílela na dostavbě našeho chrámu. Pořízení nádherné vitráže Stvoření světa od Františka Kysely, která vyplňuje rozetové okno v západním průčelí, například zafinancovalo právě československé ministerstvo školství a národní osvěty. Dnes se již na tradice Zemí koruny české oficiálně odkazuje ve své preambuli i samotná ústava České republiky a korunovační klenoty, uložené v naší katedrále, jsou vnímány patrně jako nejvýznamnější symbol i soudobé české státnosti.

 

Mše svatá na závěr sjezdu na Svatováclavském náměstí

 

Skutečně zásadního bodu obratu ve vztazích církve s československým státem se podařilo docílit až našemu poslednímu knížeti-arcibiskupovi Karlu Kašparovi, kterému zřejmě tento úspěšný sjezd zásadním způsobem napomohl ke jmenování kardinálem téhož roku. Sbližování církve s československým státem však brzy přerušila jeho likvidace po obsazení Německou říší a II. světová válka, kdy bylo zavražděno i mnoho kněží včetně několika našich kanovníků. Vývoj událostí po roce 1948 pak uštědřil vztahům církve s československým státem další ránu a vedl k systematické likvidaci církevních struktur, věznění a vraždění duchovních i laiků.

K navázání dobrých vztahů Svatého stolce s Československem napomohl také nepříznivý vývoj v sousední Německé říši, kde začala být po nástupu nacistického režimu katolická církev pronásledována. V tomto světle se předválečné Československo stalo viditelným ostrovem náboženské svobody a tento celostátní sjezd pak byl velkou manifestací jednoty obyvatel katolického vyznání různých národností, české, německé, slovenské, maďarské, polské i všech ostatních národů žijících na území republiky. Kromě pařížského arcibiskupa se ho zúčastnili i další významní zahraniční hosté, například polský kardinál August Hlond a vídeňský arcibiskup Theodor kardinál Innitzer, rodák z Českého království.

Vrcholem sjezdu se pak stala večerní bohoslužba v sobotu 29. června, která se konala na Václavském náměstí u improvizovaného oltáře před sochou svatého Václava, nad kterým byl vztyčen 30 metrů vysoký kříž ze železa, osvětlený neonovým světlem. Ten byl pak přemístěn na Petřín vedle Strahovského kláštera, v roce 1950 však byl bohužel zlikvidován.

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Rok mučednické smrti svatého Václava

    Rok mučednické smrti svatého Václava

    V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

  • Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Každý rok si naše katedrála a její kapitula připomenou několik významných kulatých výročí. S ohledem na bohaté tisícileté dějiny tohoto chrámu a velké množství významných historických osobností z řad jeho kanovníků je přirozené, že téměř každý měsíc vzpomínáme hned na několik kněží, biskupů, stavitelů nebo významných historických událostí spojených s naší katedrálou. V nadcházejících týdnech však budeme pamatovat na zvláště významného kanovníka a děkana naší kapituly, který se zapsal do dějin českých zemí tučným písmem a všichni ho známe již z prvních let naší školní docházky. Dne 21. října uplyne 900 let od úmrtí kanovníka Kosmy, který se na začátku 12. století stal prvním známým kapitulním děkanem. Do dějin vstoupil zejména jako autor Kroniky české. Právě v ní se dočítáme mimo jiné o bájném Přemyslu Oráčovi, kněžně Libuši a dalších českých knížatech, která vládla v našich zemích před nástupem knížete Bořivoje a svaté Ludmily, našich prvních historicky doložených panovníků.

  • Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Od roku 2024 zavedl prezident České republiky Petr Pavel na Pražském hradě novou tradici. Korunovační klenoty, uchovávané dle tradice v korunní komoře nad Zlatou branou naší katedrály, jsou z jeho rozhodnutí nově k vidění každoročně při příležitosti slavnosti svatého Václava, věčného panovníka české země, kterému je česká královská koruna přímo zasvěcena. V letošním roce tak můžeme navštívit jejich výstavu od 18. do 29. září. Poté se koruna, jablko a žezlo vrátí na své přísně střežené místo v naší katedrále, které je přístupné pouze z prostoru, ve kterém je náš svatý kníže již bezmála 1100 let pochován. 

  • Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení