Unikátní klenba Chórové kaple katedrály zblízka

Unikátní klenba Chórové kaple katedrály zblízka

V letošním roce se nám naskytla zcela mimořádná příležitost detailně si prohlédnout pozoruhodné klenby naší katedrály zblízka. Metropolitní kapitula a Správa Pražského hradu totiž zahájily společně restaurování Chórové kaple, která je umístěna v přízemní části renesanční Wohlmutovy kruchty v severní části transeptu. Zatímco kapitula převezla do restaurátorských dílen dřevěný mobiliář a uvolnila tak dočasně celý prostor kaple, Správa Pražského hradu ho zaplnila lešením, aby mohlo být provedeno restaurování stěn i kleneb.

 

Architektonicky unikátní empora byla postavena při rekonstrukci chóru po velkém požáru v roce 1541, kdy pod vedením německého stavitele Bonifáce Wohlmuta vzniklo nejen nové zakončení katedrálního chóru na západní straně, ale také provizorní renesanční ukončení nedostavěné Velké jižní věže. To v době vlády královny Marie Terezie nahradil dnešní barokní ochoz s přilbicí dle návrhu dvorního architekta Nicolo Pacassiho, renesanční hudební kruchta se nám však dochovala dodnes, ačkoliv na jiném místě. V roce 1926 totiž byla rozebrána a znovu sestavena ve svém dnešním umístění a tím došlo k propojení gotického chóru katedrály s novogotickým trojlodím. Interiér katedrály ve své dnešní podobě a impozantní velikosti tak existuje teprve 99 let.

 

 

Přesunem kruchty se také částečně změnilo její využití. Z barokních Gartnerových varhan ve 2. patře kruchty zbyla pouhá kulisa v podobě dochované skříně a prospektových píšťal, varhanní pozitiv umístěný v 1. patře kruchty byl nahrazen třímanuálovými romantickými varhanami Josefa Mölzera z Kutné Hory, na které v katedrále hrajeme dnes. Prostor v přízemí kruchty, který dříve sloužil jako západní vstupní předsíň, pak byl uzavřen plnou stěnou a poslední dómský stavitel v něm zřídil kapli, kde je dnes umístěn hlavní svatostánek katedrály a konají se zde pravidelně ranní mše svaté. Nyní je kaple z důvodu plánovaných restaurátorských prací na několik měsíců uzavřena a Nejsvětější svátost oltářní byla dočasně přemístěna do svatostánku ve Svatováclavské kapli, kde sloužíme ranní mše svaté právě po dobu restaurování Chórové kaple.

 

 

Wohlmutova hudební kruchta vznikala v letech 1557 – 1561 a o její realizaci rozhodl sám císař a král Ferdinand I., kterému za záchranu torza naší katedrály po velkém požáru v roce 1541 zvláště vděčíme. Wohlmutův návrh označil za „velmi umný, půvabný a ve všech ohledech vhodný pro kostel.“ Jeho součástí byla také dodnes dochovaná valená klenba Chórové kaple, pokrytá sítí goticky profilovaných žeber, pod kterou je podvěšena další vrstva volných žeber.

Volná žebra jsou však podvěšena pouze zdánlivě. Ve skutečnosti se jedná o samonosnou klenební konstrukci umístěnou pod hlavní klenbou, síť renesančních polychromovaných kamenných oblouků, které jsou částečně opřeny do kamenných stěn a pilířů a částečně ukotveny pomocí vřetenovitých železných kotev. Polychromie těchto žeber je jednoduchá, ornamentální a jedná se o rostlinné motivy na bocích kamenných bloků, které jsou z dálky jen stěží rozpoznatelné. Polychromované jsou také svorníky, které jsou vyzdobeny rostlinnými motivy. Na jednom ze žeber je vysekán letopočet 1926, tedy rok, kdy došlo k přesunu kruchty ze západní části chóru katedrály do transeptu. Kombinace gotických a renesančních prvků je pro Wohlmutovu kruchtu specifická, její celkový výraz je však převážně renesanční a arkády se sloupy s iónskými hlavicemi v 1. patře kruchty zaujmou na první pohled svojí slohovou odlišností.

Zajímavé je také řešení spár mezi jednotlivými bloky klenebních žeber, které jsou vyplněny olovem. Tato technologie se v naší katedrále používala již v dobách Petra Parléře a kameníci ji s úspěchem užívají při restaurování dodnes.

Přinášíme dnes první reportáž z Chórové kaple, kde si můžete prohlédnout zblízka její unikátní klenby. V dalším díle se pak podíváme do restaurátorské dílny, kde již pracujeme na obnově mobiliáře z počátku 20. století, který se po dokončení restaurátorských prací vrátí opět na své místo.

Text i foto: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

  • Putování po katedrále 2025/2026

    Putování po katedrále 2025/2026

    Římskokatolická farnost u svatého Víta, Václava a Vojtěcha, která je ve správě Metropolitní kapituly u svatého Víta v Praze zahájila na jaře roku 2024 cyklus mší svatých nazvaný „Putování po katedrále“. Tento cyklus má za cíl obnovit duchovní život v bočních kaplích katedrály. Cyklus pokračuje v aktualizované podobě i nadále. 

  • DŮLEŽITÉ: Přechod na nové katedrální Facebookové stránky

    DŮLEŽITÉ: Přechod na nové katedrální Facebookové stránky

    Z technických důvodů byla Metropolitní kapitula nucena přistoupit ke zřízení nové facebookové stránky katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha. Změna byla vynucena nemožností vyřešení externích problémů se správou účtu staré stránky. Stará stránka bude v červenci postupně převedena na novou a na začátku srpna 2025 zcela zrušena. Novou stránku najdete pod tímto odkazem. Budeme rádi, když nám zůstanete věrní i na ní. 

  • Nedokončená galerie králů na pražské katedrále

    Nedokončená galerie králů na pražské katedrále

    Pozorný návštěvník při pohledu na vnější opěrný systém západní části naší katedrály nemůže přehlédnout zvláštní kamenné baldachýny na velmi subtilních sloupech, které se vyskytují také kolem Velké jižní věže. Až na dvě výjimky zůstaly všechny neobsazené. Pouze na Mockerově západním průčelí jsou pod těmito baldachýny umístěny sochy císaře a krále Karla IV. a prvního pražského arcibiskupa Arnošta z Pardubic. K čemu tedy slouží ty ostatní? I pod nimi měly stát sochy, které již nebyly dokončeny. S koncem monarchie a pádem habsbursko-lotrinské dynastie v roce 1918 totiž tyto baldachýny definitivně ztratily svůj smysl. Mělo se totiž jednat o galerii králů, podobnou té, která zdobí západní průčelí katedrály Notre-Dame v Paříži.

  • Unikátní privilegia pražské katedrály a její kapituly

    Unikátní privilegia pražské katedrály a její kapituly

    Tisícileté dějiny naší katedrály jsou plné zvratů, období úspěšného budování a opětovného ničení. Její dnešní podoba je výsledkem mnoha dostaveb, úprav a oprav, již neodpovídá původním středověkým plánům a zejména její mobiliář pochází z různých období, neboť ten původní byl průběžně rozebírán, ničen a znovu doplňován. Těžký život naší katedrály jí však přinesl také četné zvláštnosti a paradoxně také i řadu unikátních privilegií, udělených samotným papežem, když katedrála a její kapitula tyto těžké doby přečkaly. O některých z nich vám přinášíme tento článek.

  • Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

    Před 90 lety byl v katedrále zahájen První celostátní sjezd katolíků československých

    V pátek dne 27. června uplyne 90 let od chvíle, kdy naše katedrála hostila ve své době naprosto přelomovou a dnes bohužel již téměř zapomenutou událost, jejíž skutečný význam zůstává zejména s ohledem na následující vývoj československých dějin nedoceněn. Předcházelo jí půlhodinové vyzvánění zvonů všech kostelů v Československu, když v 18 hodin do pražské katedrály vstoupil pařížský arcibiskup Jean kardinál Verdier, papežský legát zastupující papeže Pia XI. na Prvním celostátním sjezdu katolíků československých. Ten zde pronesl zahajovací proslov a pražský arcibiskup Karel Kašpar přečetl v šesti jazycích národů československého státu pověřovací bulu papeže a jeho požehnání.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení