Unikátní privilegia pražské katedrály a její kapituly

Unikátní privilegia pražské katedrály a její kapituly

Tisícileté dějiny naší katedrály jsou plné zvratů, období úspěšného budování a opětovného ničení. Její dnešní podoba je výsledkem mnoha dostaveb, úprav a oprav, již neodpovídá původním středověkým plánům a zejména její mobiliář pochází z různých období, neboť ten původní byl průběžně rozebírán, ničen a znovu doplňován. Těžký život naší katedrály jí však přinesl také četné zvláštnosti a paradoxně také i řadu unikátních privilegií, udělených samotným papežem, když katedrála a její kapitula tyto těžké doby přečkaly. O některých z nich vám přinášíme tento článek.

Metropolitní kapitula v chórovém oblečení v průvodu na svátek svatého Václava v roce 1929

 

Často se zmiňujeme v našich článcích o metropolitní kapitule a jejích kanovnících a vzpomínáme na různá jejich výročí. Katedrála je přitom v povědomí většiny lidí spojována zejména s osobou pražského arcibiskupa, a to samozřejmě právem. Už samotný pojem katedrála vychází ze slova katedra, které představuje biskupský stolec. Ten je v takovém kostele umístěn a jedná se tak o sídelní kostel biskupa bez ohledu na jeho velikost a architektonické ztvárnění. Biskup se však nevyskytuje zdaleka jen v katedrále. Jeho úkolem je především pečovat o celou svěřenou diecézi. V katedrále pak slaví pontifikální bohoslužby, většinou o velkých církevních svátcích a provádí zde například kněžská svěcení. Péče o katedrální kostel, jeho vybudování, udržování a liturgický život v něm však přísluší právě kapitule, jejíž kanovníci v něm slouží pravidelné bohoslužby a scházejí se v jeho chóru ke společné modlitbě. Kromě toho plní i v diecézi další úkoly svěřené biskupem a pomáhají mu vykonávat jeho úřad. V řadách kanovníků katedrály tak nalezneme jak pomocné biskupy, tak generální vikáře, biskupské vikáře, konzistorní rady a další kněze, kteří jsou biskupovi na blízku a pomáhají mu při správě diecéze. Dříve také právě katedrální kapitula biskupa volila, a když zemřel, vypravovala mu i pohřeb. V době uprázdnění biskupského úřadu pak kapitula volila takzvaného kapitulního vikáře, který diecézi spravoval do doby, než byl ustanoven nový biskup. V Praze byl takovým kapitulním vikářem například Bohumil Opatrný po smrti J. Em. Karla kardinála Kašpara. Po roce 1948 pak komunistický režim prosazoval do funkce kapitulních vikářů často sobě loajální kněze, kteří ve správě diecéze nahrazovali uvězněné biskupy.

 

Další záběr na procesí na Karlově mostě

 

Pražská katedrála však v 15. století o svého arcibiskupa na velmi dlouhou dobu přišla, a to v době husitských válek. Tehdy se 7. pražský arcibiskup Konrád z Vechty přihlásil ke čtyřem artikulům pražským a začal světit husitské kněze. Stalo se tak 21. dubna 1421. Další čtyři roky pak vedl různá vyjednávání, než byl dne 21. prosince 1425 s konečnou platností zbaven úřadu. O šest let později pak umírá na hradě Helfenburg u Úštěka. Opětovného obsazení arcibiskupského úřadu se Praha dočkala až o století později v roce 1561, kdy se 8. arcibiskupem pražským stává Antonín Brus z Mohelnice. Husité si sice jmenovali své vlastní arcibiskupy, ti však v naší katedrále nesloužili a nikdy nedosáhli uznání ze strany Svatého stolce. Patrně nejznámějším husitským arcibiskupem byl Jan Rokycana, který působil v Týnském chrámu. Po dobu uprázdnění arcibiskupského stolce pak diecézi spravovala právě metropolitní kapitula, a to prostřednictvím administrátorů, vybíraných většinou z jejího středu. Posledním takovým administrátorem byl Jindřich Scribonius Píšek z Horšova Týna, probošt kapituly, velmi učený muž, kterému byl nakonec nabídnut úřad pražského arcibiskupa. Ten ale ze skromnosti odmítl a posléze zůstal ve službách již zmíněného Antonína Bruse z Mohelnice.

 

Svatovítský kanovník Bořek-Dohalský na fotografii ze Svaté Hory je prakticky k nerozeznání od biskupa

 

Za věrnost Svatému stolci a katolické víře v době dlouhotrvající sedisvakance pak naše katedrální kapitula získala řadu privilegií, která jsou pro naši katedrálu a její kapitulu zcela specifická. Jedním z nejvýraznějších je označení Semper fidelis – vždy věrná, které můžeme číst na kapitulních budovách v okolí katedrály a v mnoha dochovaných dokumentech. Císař Karel VI. pak dokonce potvrdil reskriptem ze dne 13. 5. 1715 právo kapituly vkládat tato slova do oficiálního názvu a přikázal všem úřadům, aby v korespondenci s pražskou metropolitní kapitulou tohoto rozšířeného titulu užívaly.

Unikátním privilegiem je také právo na užívání pontifikálií, tj. tradičních biskupských insignií, které v jiných kapitulách náleží občas proboštovi či děkanovi a v klášterech pak obvykle opatovi. Naproti tomu v pražské metropolitní kapitule mají právo užívat pontifikálie všichni její členové. V dnešní době naši kanovníci tohoto privilegia nevyužívají, ale formálně nebylo nikdy zrušeno. Zavedeno bylo právě v období arcibiskupské sedisvakance v roce 1476 papežem Sixtem IV. Kapitulní probošt, děkan, arcijáhen a scholastik směli užívat mitru i mimo pražskou arcidiecézi, ostatní kanovníci ji směli užívat v pražských kostelích.

Ještě ve 20. století pak naši kanovníci tohoto privilegia plně využívali a jsou zachyceni na řadě dochovaných černobílých fotografií, kde jejich mitry svojí výškou směle konkurují mitře pražského arcibiskupa. Od biskupů se naši kanovníci lišili pouze absencí pektorálu, který dodnes nahrazují kanovnická monile a soli deo, kulaté čepičky, kterou biskup snímá z hlavy pouze při obětování během mše svaté. K chórovému oděvu našich kanovníků patřila také takzvaná cappa magna, plášť s dlouhou vlečkou, typický zejména pro kardinály, biskupy a další preláty. Vlečku naši kanovníci nosili srolovanou a pouze v dobách uprázdnění arcibiskupského stolce ji směli rozvinout. Zdánlivá přítomnost mnoha biskupů při slavnostních bohoslužbách v katedrále, kteří užívali často nádherných bohatě zdobených infulí, pak vycházela právě z těchto specifických privilegií, která naše katedrála a její kapitula získaly. Některým dalším zvláštnostem našeho chrámu a jeho kapituly se budeme věnovat v dalších článcích.

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Rok mučednické smrti svatého Václava

    Rok mučednické smrti svatého Václava

    V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

  • Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Výročí 900 let od úmrtí kronikáře Kosmy

    Každý rok si naše katedrála a její kapitula připomenou několik významných kulatých výročí. S ohledem na bohaté tisícileté dějiny tohoto chrámu a velké množství významných historických osobností z řad jeho kanovníků je přirozené, že téměř každý měsíc vzpomínáme hned na několik kněží, biskupů, stavitelů nebo významných historických událostí spojených s naší katedrálou. V nadcházejících týdnech však budeme pamatovat na zvláště významného kanovníka a děkana naší kapituly, který se zapsal do dějin českých zemí tučným písmem a všichni ho známe již z prvních let naší školní docházky. Dne 21. října uplyne 900 let od úmrtí kanovníka Kosmy, který se na začátku 12. století stal prvním známým kapitulním děkanem. Do dějin vstoupil zejména jako autor Kroniky české. Právě v ní se dočítáme mimo jiné o bájném Přemyslu Oráčovi, kněžně Libuši a dalších českých knížatech, která vládla v našich zemích před nástupem knížete Bořivoje a svaté Ludmily, našich prvních historicky doložených panovníků.

  • Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Korunovační klenoty a jejich uložení v pražské katedrále

    Od roku 2024 zavedl prezident České republiky Petr Pavel na Pražském hradě novou tradici. Korunovační klenoty, uchovávané dle tradice v korunní komoře nad Zlatou branou naší katedrály, jsou z jeho rozhodnutí nově k vidění každoročně při příležitosti slavnosti svatého Václava, věčného panovníka české země, kterému je česká královská koruna přímo zasvěcena. V letošním roce tak můžeme navštívit jejich výstavu od 18. do 29. září. Poté se koruna, jablko a žezlo vrátí na své přísně střežené místo v naší katedrále, které je přístupné pouze z prostoru, ve kterém je náš svatý kníže již bezmála 1100 let pochován. 

  • Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Katedrála jako evropské centrum vzdělanosti

    Péče o chudé a nemocné a vzdělávání a výchova studentů jsou dvě základní poslání, které se Kristova církev od samotného svého počátku snaží všemi silami naplňovat, aby sama žila tím, co hlásá v radostné zvěsti evangelia a následovala v plnosti našeho Pána Ježíše Krista. Kristovo působení na zemi je spojeno právě s uzdravováním nemocných, utěšováním chudých a zarmoucených, prokazováním milosrdenství a lásky a také s kázáním a vyučováním jeho učedníků, než za nás podal svoji vykupitelskou oběť na kříži, kterou nás vykoupil z hříchu pro život věčný. Mnoho církevních řádů a kongregací se proto soustředí na péči o nemocné a umírající a provozuje nemocnice a jiná zdravotnická zařízení, řada dalších pak provozuje církevní školy různých stupňů. Naše katedrála a její kapitula patřily a patří k té druhé skupině, a to dokonce mimořádně významným způsobem.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení