Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

Velký pátek – hle, jak umírá Spravedlivý!

V postní době jsme zvláště intenzivně obraceli naše srdce k našemu Pánu, který se čtyřicet dní postil na poušti a který rozepjal ruce a dal se přibít na kříž, aby svou smrtí naši smrt přemohl a vykoupil nás pro život věčný. Rozjímali jsme o Kristově smrti při pobožnostech křížové cesty a v našem postním seriálu jsme se seznámili s obrazy Kristova utrpení v naší katedrále. 

Památka Umučení Páně slavená o Velkém pátku je pak vlastním dnem připomínky Kristova odsouzení a ukřižování. Tento den chceme být zvláště intenzivně spojeni s trpícím Kristem, který trpěl a zemřel pro nás a za nás a vzal na sebe naše hříchy a nepravosti. Proto se tento den zvláště intenzivně postíme a v odpoledních hodinách rozjímáme o Kristově smrti během obřadů z této v liturgickém roce ojedinělé, výjimečné a nejvýznamnější památky. Připomínáme si úsilí velekněze Kaifáše o Kristovo odsouzení za každou cenu i snahu římského prefekta Piláta Pontského o propuštění našeho Pána na svobodu, když zbičovaného Krista ukázal davu a zvolal „Ecce, homo!“ („Ejhle, člověk!“) a přesto nakonec naléhání davu podlehl a poslal našeho Spasitele na smrt. V jeho nejtěžší hodině přicházejí mnozí spravedliví, kteří nepatřili k jeho nejbližším učedníkům, dvanácti apoštolům, ale našemu Pánu, jehož podoba byla dle slov proroka Izaiáše nelidsky zohavena, který byl opovržený a opuštěný od lidí, prokázali skutky milosrdenství. Šimon z Cyreny, který Pánu pomohl nést jeho kříž až na Golgotu, Veronika, která se dostala až do jeho blízkosti, aby mu podala roušku na osušení krví zbrocené tváře a nakonec Josef z Arimatie a Nikodém, kteří přicházejí, když bylo všem, aby našemu Pánu prokázali poslední službu lásky a jeho mrtvé tělo sejmuli z kříže, umyli, zavinuli do plátna a uložili do hrobu.

Jakkoliv byla Kristova oběť na kříži ve skutečnosti vítězstvím nad smrtí a naším vysvobozením ze hříchu, byly to velmi těžké hodiny, které náš Pán prožil v bolesti a utrpení, opuštěný, pohaněný, vysmívaný a ponížený. Každý rok na Velký pátek prožíváme tuto bolest s ním a v tento den zůstanou zticha i zvony, varhany a ostatní hudební nástroje a neslavíme tento den mši svatou. Církev se modlí liturgii hodin a odpoledne se věřící setkají v chrámech ke slavení této památky. Jen čtení z Písma svatého, zpěv pašijí podle svatého Jana, přímluvy za všechny stavy, uctívání kříže a následně přijímání Těla Páně a posléze bdění u Božího hrobu jsou části této specifické tiché liturgie, při které zní kající zpěv.

 

Často při obřadech z památky Umučení Páně zaznívá hymnus inspirovaný slovy starozákonního proroka Izaiáše v jeho 57 kapitole: „Ecce, quomodo moritur iustus“ – „Hle, jak umírá Spravedlivý!“

 

„Ecce quomodo moritur justus, et nemo percipit corde: et viri justi tolluntur, et nemo considerat: a facie iniquitatis sublatus est justus. Et erit in pace memoria eius. Tamquam agnus coram tondente se obmutuit, et non aperuit os suum: de angustia, et de judicio sublatus est.“

 

„Hle, jak umírá spravedlivý, a nikdo to srdcem nevnímá. Muže spravedlivé vlečou a nikdo si toho nevšímá, před tváří nepravosti veden jest spravedlivý. A zůstává v pokoji památka jeho. Jako beránek umlká před stříhajícím a neotvírá svá ústa, od mučení a soudu veden jest.“

 

O této památce podivuhodné oběti našeho Pána Ježíše Krista rozjímejme v tichosti nad slovy proroka Izaiáše, který ji takto předpověděl už 7 století před Jeho příchodem na svět a která uslyšíme i v naší katedrále:

 

„…Hospodinu se však zalíbilo zdrtit ho utrpením; jestliže dá na usmíření svůj život, uzří potomstvo, které bude žít dlouho, skrze něho se zdaří Hospodinův plán. Pro útrapy své duše uvidí světlo, nasytí se svým poznáním. Můj spravedlivý Služebník ospravedlní mnohé, neboť sám ponese jejich viny. Proto mu udělím mnohé a s reky rozdělí kořist proto, že sám sebe vydal na smrt, že se dal přičíst ke zločincům, když nesl hříchy mnohých a prosil za viníky.“

 

Text: Ing. Ondřej Stříteský

Aktuality & články

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – III. díl

    Jak už bývá v Evropě obvyklé, biskupové a často i kanovníci katedrálních kapitul bývají ukládáni k poslednímu odpočinku v hrobkách umístěných přímo v jejich katedrálách. Pražští arcibiskupové jsou pak v dnešní době jedinými lidmi, kteří jsou až dodnes v naší katedrále skutečně pohřbíváni. Nalezneme je v ní na různých místech.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – II. díl

    Nejen knížata, králové a císařové, ale i členové významných šlechtických rodů byli v průběhu staletí v naší katedrále pohřbeni. O některých zajímavých osobnostech z jejich řad přinášíme tento článek. Ne všechny hroby se zde dodnes dochovaly. O některých osobnostech víme, že byly v katedrály pohřbeny, ale již nejsme schopni určit, kde přesně se jejich hroby nacházejí. Významným šlechtickým rodům pak patřily některé kaple v chórovém ochozu nebo bočních lodích, které zároveň nesou své zasvěcení. Tyto kaple pak označujeme jejich zasvěcením konkrétnímu světci a zároveň přívlastkem podle daného rodu, který v té či oné kapli má obvykle i svoji hrobku. A tak kapli sv. Ondřeje nazýváme také kaplí Martinickou, kapli sv. Marie Magdaleny kaplí Valdštejnskou, kapli sv. Anny kaplí Nostickou a v kapli sv. Zikmunda pro změnu nalezneme hrobku Černínů z Chudenic.

  • Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Katedrála jako místo posledního odpočinku – I. díl

    Liturgický rok se blíží ke svému závěru a jeho poslední měsíc je tradičně spojen s Památkou všech věrných zemřelých, která v liturgickém kalendáři připadá na 2. listopadu. Návštěvy hřbitovů a hrobů našich blízkých se však obvykle protáhnou i na další dny a týdny, které na tento den navazují a vžil se pro ně lidový název dušičkové období. Nezřídka byly hřbitovy zřizovány okolo kostela a nejinak tomu bylo v případě naší katedrály. Stavba gotického dómu, která začala od poloviny 14. století nahrazovat předchozí románskou baziliku, však pozřela i toto pohřebiště a náš kanovník Beneš Krabice z Weitmile, třetí ředitel stavby katedrály, například přesunul hroby pražských biskupů do chórového ochozu nové stavy, kde se nacházejí před hrobem sv. Víta dodnes.

  • Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Svátek svatého evangelisty Lukáše v pražské katedrále

    Poté, co jsme v naší katedrále oslavili nádhernou slavnost našeho hlavního zemského patrona, svatého knížete a věčného panovníka Václava, byla jeho relikvie uložena zpět do klenotnice a české korunovační klenoty jsou již opět uzamčeny sedmi zámky v korunní komoře. Katedrála se však připravuje hned na další velký svátek významného světce, který je v ní od dob císaře a krále Karla IV. zvláštním způsobem uctíván. Dalo by se říci, že právě pražská katedrála je od 14. století jedním z nejvýznamnějších center jeho kultu na světě. Tentokrát se však nejedná o světce původem českého a uctívaného především Čechy, ale přímo o jednu z klíčových postav Nového zákona, jejíž význam je mimořádný v celém křesťanském světě. Tím světcem je totiž evangelista.  

  • O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    O slavnosti svatého Václava zazní v katedrále starobylý chorál

    Ačkoliv je náš svatý kníže Václav uváděn jako druhý patron pražské katedrály v pořadí, má mezi jejími světci mimořádné postavení. Přestože je na prvním místě uváděn svatý Vít, na svatého Václava pamatujeme jako na našeho otce zakladatele, který získal ostatky římského mučedníka Víta od saského vévody a východofranského krále Jindřicha Ptáčníka a kostel zasvěcený svatému Vítu na Pražském hradě založil. Právě díky významu našeho svatého knížete, který v tehdejší románské rotundě našel tři roky po své mučednické smrti místo posledního odpočinku, byla tato rotunda vybrána jako sídelní kostel pražského biskupa a stala se tak první pražskou katedrálou, ačkoliv sousední bazilika svatého Jiří byla starší a mnohem větší. O kult svatého Václava se posléze velmi zasloužil náš císař a král Karel IV., který mu zasvětil korunu českých králů, uchovávanou poblíž hrobu v naší katedrále a náš svatý kníže je po celá staletí považován za věčného panovníka české země. Jeho slavnost slavená ve výroční den jeho mučednické smrti je tak pro pražskou katedrálu mimořádně důležitá a svatého knížete Václava v ní tradičně oslavíme hned při několika bohoslužbách. Při té večerní přivítáme zpět světcovu relikvii, která se vrátí z národní pouti ve Staré Boleslavi, kam je tradičně převážena k uctění poutníky.  

  • Rok mučednické smrti svatého Václava

    Rok mučednické smrti svatého Václava

    V naší katedrále každoročně slavíme hned dvě události spojené s osobou svatého Václava. První z nich připadá na 4. březen, kdy si připomínáme výročí přenesení světcových ostatků ze Staré Boleslavi do Prahy. Podle jednoho z historických pramenů, tzv. Kristiánovy legendy, se tak stalo tři roky po jeho smrti. Hlavní slavností je pak výročí jeho mučednické smrti, které připadá na 28. září a dnes je slaveno také jako státní svátek České republiky.

Děkujeme, že při návštěvě katedrály respektujete tato základní omezení